Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Sunday, June 14, 2009

Jangan bimbang dengan pindaan perlembagaan, kata presiden PKR - Malaysiakini

Cadangan pindaan perlembagaan PKR telah menimbulkan kegusaran di kalangan penyokong parti itu yang bimbang ia "dirampas kumpulan lawan dan pihak oportunis", kata Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Ismail.

"Perubahan ini memang besar dan nampak mendadak. Justeru, saya tidak salahkan tuan-tuan yang mungkin berasa gusar dan bimbang.

"Banyak yang telah diperkatakan, mungkin parti akan dirampas kumpulan lawan dan kumpulan oportunis. Mungkin parti akan hilang agenda perjuangan asal dan banyak lagi," kata Wan Azizah.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan dasar presiden dalam kongres khas parti itu - bagi meminda perlembagaannya - di Bangi pagi ini.

Azizah meminta anggota PKR menerima cadangan itu kerana anggota parti itu membuat pindaan yang lebih besar sebelum ini apabila bergabung dengan Parti Rakyat Malaysia (PRM).

Menurutnya, penggabungan itu melibatkan pelbagai perubahan termasuklah nama, simbol dan bendera parti.

"Kegusaran memuncak takut parti kita hilang semangat perjuangan asal, hilang identiti dan lebih dahsyat lagi, takut-takut kalau saya diketepikan oleh Presiden Parti Rakyat ketika itu Dr Syed Husin Ali.

Bincang tujuh pindaan

"Biar saya nyatakan ini secara berterus terang hari ini. Ramai yang gusar ketika itu kerana kita tidak mengenali Dr Syed dan kita membuat andaian berdasarkan situasi ketika itu, dan apa yang digambarkan pemerintah terhadap mereka.

"Yang penting semuanya sayangkan parti," katanya.

Kira-kira 1,000 perwakilan bersidang di kongres khas PKR hari ini bagi membincangkan pindaan perlembagaan parti itu.

Pindaan tersebut ialah menghadkan tempoh presiden, menambah jumlah naib presiden serta memperuntukkan 30 peratus jawatan penting kepada wanita.

Empat usul lagi ialah mengurangkan had umur ahli Angkatan Muda PKR (AMK) daripada 40 kepada 35 tahun; memindahkan hak memilih pucuk pimpinan kepada ahli biasa; memperkenalkan sistem undi sulit dalam parti; menukar istilah bahagian kepada cabang, cawangan kepada ranting, majlis kepimpinan tertinggi kepada majlis pimpinan dan badan perhubungan negeri ditukar kepada majlis pimpinan negeri..

Mengulas perkara itu, Wan Azizah berharap pindaan perlembagaan yang dibentangkan naib presidennya, Sivarasa Rasiah mampu "hmenghapuskan bibit-bibit politik wang dari mula berputik" di dalam part itu.

Malaysiakini

No comments: