Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, May 8, 2009

Nyalaan lilin: 20 lagi ditahan - Malaysiakini

Untuk dua malam berturut-turut, polis Brickfields menahan mereka yang berhimpun menyertai nyalaan lilin sebagai tanda sokongan kepada aktivis Wong Chin Huat yang ditahan di bawah Akta Hasutan Rabu lalu.

Dan seperti malam semalam, 14 orang ditahan hari ini kerana didakwa menyertai satu perhimpunan haram. Dan kira-kira dua jam kemudiannya, enam lagi turut ditahan, termasuk peguam yang datang untuk membantu kumpulan 14 orang yang ditahan sebelumnya.

Mereka adalah sebahagian daripada kira-kira 20 orang yang berhimpun di balai polis berkenaan pada kira-kira jam 8.50 malam ini.

Mereka berarak menuju ke balai tersebut, sambil membawa lilin, dari sebuah restoran makanan segera yang terletak kira-kira 150 meter dari situ.

Sebaik saha tiba di pintu masuk balai tersebut, seorang pegawai polis mendekati mereka dan mengarahkan mereka supaya bersurai. Sebahagian kecil daripada mereka enggan berbuat demikian dan terus memegang lilin.

Pada kira-kira jam 9.25 malam, ketua balik daerah Brickfields, Wan Bari Wan Abdul Khalid keluar dan mengarahkan mereka sebanyak tiga kali supaya bersurai.

Empat belas daripada mereka - sembilan lelaki dan lima wanita - ditahan selepas enggan bersurai.

Mereka termasuklah exco Angkatan Muda PKR, Ginnie Lim; Ketua Belia KLSCAH, Ng Chong Soon; wartawan The Yi Keong; pekerja parti PKR, Chua Yee Ling dan beberapa orang aktivis pelajar.

Mereka dibawa ke balai polis Brickfields.

Malaysiakini

No comments: