Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, November 2, 2009

Kerajaan Negeri Teliti Akaun Anak-anak Syarikat - TVS

Kerajaan Negeri akan memastikan semua anak syarikat kerajaan negeri mempunyai sistem yang berkesan untuk mengutip semula hutang yang tertunggak pelbagai pihak.

Menteri besar Tan Sri Khalid Ibrahim berkata langkah itu akan membolehkan kerajaan negeri menggunakan dana berkenaan untuk membiayai projek-projek mesra rakyat.

Tan Sri Khalid berkata beliau prihatin dengan jumlah hutang terkumpul anak-anak syarikat ini dan tindakan tegas perlu diambil bagi memastikan tunggakan dilangsaikan.

Khalid berkata langkah ini perlu supaya wang yang berjaya dipungut semula dapat dibelanjakan untuk program kebajikan rakyat seperti bantuan khairat kematian dan bantuan pendidikan untuk anak-anak miskin.

“I’ve been working for that account of subsidiaries of company, now under control of MBI. Since december last, has revive MBI, holding company for whole company, we found out, substantial not been paid, to collect this dept,” katanya.

Lebih dikenali sebagai Menteri Besar Incorporated, ia adalah entiti yang berada terus dibawah bidang kuasa Menteri Besar.

Bagi memastikan hutang-hutang ini tidak dilupakan dengan sewenang-wenangnya, Khalid akan mengarahkan kerajaan negeri memantau proses pembayaran semula ini.

“In shortly, we are going to announce the size the dept to be collected, not forgetten, transferring to state, incorporated considerate fund, owning by state, collect the dept n the same time, not be paid…use for people purposes,” jelasnya

TVS

No comments: