Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, May 28, 2010

Kini, Penghuni Pangsapuri Kos Rendah Turut Nikmati Air Percuma - TVS

Kini, penghuni pangsapuri kos rendah boleh menikmati skim air percuma yang diperkenalkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor.

Bercakap kepada pemberita hari ini, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri amat sukacita dapat memperluaskan jaringan air 20 meter padu percuma kepada penghuni pangsapuri, dengan harapan mereka juga dapat menikmati potongan kos sehari-hari yang dinikmati penghuni kediaman lainnya.

Tan Sri Khalid melancarkan Sistem Kupon Air Percuma di Pangsapuri Sri Tanjung di USJ 16, Subang Jaya semalam. Pangsapuri dengan kepadatan 1,000 unit rumah ini dipilih sebagai perintis skim air percuma untuk warga pangsapuri kos rendah di Selangor.

"Kita buat keputusan akan berikan air percuma dalam apa keadaan supaya setiap penghuni unit pangsapuri ini mendapat kesempatan menikmati air percuma,' kata Khalid.

"Walaupun mereka masih lagi memakai meter pukal tetapi oleh kerana pendapatan dan sosio ekonomi mereka, kita perlu mempercepatkan proses pemberian air percuma," tambah beliau.

Tan Sri Khalid di majlis tersebut menyampaikan kupon kepada kira-kira 500 pemilik unit rumah dan membabitkan bayaran rebet RM72,480 setahun.

Pangsapuri Sri Tanjung akan menjalani tempoh percubaan selama tiga bulan dan jika berjaya, Sistem Kupon ini akan diperluaskan ke perumahan Rumah Kos Rendah (RKR) yang lain di Selangor secara berperingkat.

Seramai 168,479 pembeli membabitkan 620 skim perumahan yang belum menukar ke meter individu dijangka mendapat manfaat dari sistem kupon ini, selepas ia dilaksanakan sepenuhnya.

Bagi menjamin ketelusan, hanya pemilik unit saja layak menuntut kupon ini.

"Saya meneruskan usaha supaya setiap rakyat Selangor dapat kebaikan daripada apa yang kita katakan merakyatkan ekonomi," tegas Khalid.

Skim air percuma bagi 20 meter padu pertama adalah salah-satu dari program Merakyatkan Ekonomi Selangor. Matlamat pakej ekonomi ini adalah mengagihkan kekayaan negeri Selangor bagi mengangkat taraf hidup rakyat.

Menghadapi risiko kenaikan harga petrol dan barangan di masa hadapan, kerajaan negeri berpendapat skim air percuma ini harus diperluaskan secepat-mungkin.

Dalam pada itu, Kerajaan Negeri juga akan meneruskan rundingan untuk mengambil-alih perkhidmatan air negeri supaya skim air percuma dapat dikekalkan, dan mutu air Selangor dipertingkatkan.

TVS

No comments: