Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, February 10, 2010

Liwat II: Perbicaraan ditangguh ke 18 Feb - Malaysiakini

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 18 Feb depan untuk memutuskan sama ada hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah perlu menarik diri daripada terus mendengar kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Mohamad Zabidin (kanan) berkata beliau memerlukan masa untuk meneliti hujah pihak pendakwaan dan pembelaan serta nas undang-undang yang dikemukakan oleh kedua-dua pihak kepada permohonan Anwar yang meminta beliau menarik diri daripada mendengar kes itu atas alasan hakim dianggap berat sebelah.

Beliau menetapkan tarikh tersebut setelah mendengar hujah peguam Anwar, Karpal Singh dan hujah jawapan oleh Peguam Cara Negara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden.

Mohd. Yusof pagi tadi berkata dakwaan menghina mahkamah oleh Utusan Malaysia yang ditimbulkan pihak pembelaan adalah remeh.

Menurut beliau, berdasarkan nota keterangan yang dibekalkan oleh mahkamah, ternyata menunjukkan saksi pertama dan pengadu dalam kes ini, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, 25, ada menyatakan bahawa “dia tidak rela diliwat lagi”.

Pihak pembelaan yang seharusnya membuat pemeriksaan balas terhadap Mohd Saiful pada Isnin lalu telah menangguhkan dua kali prosiding tersebut untuk membolehkan Anwar memfailkan afidavit untuk menyokong permohonannya serta pihak pendakwaan memfailkan afidavit jawapan.

Pihak pembelaan membuat permohonan supaya Hakim Mohamad Zabidin menarik diri berdasarkan keputusan hakim berkenaan berhubung dua artikel yang diterbitkan Utusan Malaysia yang disifatkannya sebagai mempunyai elemen berat sebelah.

Anwar, 63, Penasihat Parti Keadilan Rakyat dan Anggota Parlimen Permatang Pauh, didakwa meliwat Mohd Saiful, di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Dia didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan disebat jika disabit kesalahan.

Malaysiakini

No comments: