Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, February 23, 2010

PR Tubuh Jawatankuasa Displin, Memantap Gagasan - TVS

Dalam satu lagi usaha untuk bergerak seiring, tiga parti komponen Pakatan Rakyat hari ini bersetuju menubuhkan jawatankuasa pusat displin bagi memperkukuhkan gagasan berkenaan.

Jawatankuasa tata tertib itu merentasi kepentingan parti dalam usaha memantapkan Pakatan Rakyat sebagai sebuah badan yang dinamik dan mampu menyelesaikan masalah displin yang bertindih.

Persetujuan itu dicapai pada mesyuarat pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat petang tadi.

Keputusan ini dicapai atas hasrat rakyat mahukan Pakatan Rakyat mengukuhkan imejnya dalam berdepan dengan isu-isu dalaman yang cuba diputar belitkan oleh seteru politik.

Ini termasuk kritikan melulu dan perang mulut antara pemimpin tertentu dalam PAS, parti Keadilan Rakyat dan DAP.

Jawatankuasa tata tertib peringkat pusat yang dipengerusikan oleh Naib Presiden PKR Sivarasa Rasiah akan menangani segala permasalahan sedemikian.

"Kita juga cadang untuk memperkemas jawantankuasa tatertib yang diputuskan dahulu dan meminta Sivarasa mempengerusikan jawawtankuasa ini yang diwakili oleh ketiga-tiga parti, dan melaporkan kepada kita dalam mesyuarat akan datang".

Datuk Seri Anwar berkata jawatankuasa displin pusat itu tidak menjadi penghalang kepada ahli parti komponen Pakatan Rakyat untuk memberikan kritikan membina.

“Pertamanya ada ruang dalam parti yang mereka boleh suarakan. Misalannya Ahli Parlimen parti Keadilan boleh suarakan bangkangan dan bantahan kepada mesyuarat mingguan PKR yang kita adakan setiap minggu. Kita tidak pernah menyebut tidak boleh, tetapi biar munasabah. Kalau kita panggil rakan kita komunis, itu luar dari batas tatasusila dan adab," tegas Anwar.

Anwar berkata forum untuk ahli parti memberi pandangan, malah kritikan di sediakan di pelbagai peringkat.

“Jadi kalau ada andaian seolah-olah ada di kalangan ahli parlimen atau kepimpinan parti tidak boleh menyuarakan pendapat, tidak benar. Mesyuarat kepimpinan DAP boleh bincang apa sahaja yang berbangkit, begitu juga dalam PAS atau Keadilan," kata Anwar.

"Kemudian ahli parlimen ada forum dan setiausaha pakatan rakyat ada lima enam jawatankuasa yang boleh suarakan pandangan," tambah beliau.

TVS

No comments: