Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, February 8, 2010

MUZAKARAH? - Al-Bakistani

Program seminar pemikiran islam anjuran kerajaan Negeri kelantan yang membincangkan isu kalimah Allah amat membanggakan. Ini kerana, inilah satu-satunya kerajaan yang memulakan perbincangan isu kalimah Allah secara terbuka, yang melibatkan pimpinan negeri; bermula dari peringkat kampong sehingga ke peringkat negeri.

Aku dijemput oleh kerajaan Negeri dalam menyatakan pandangan dalam isu ini. Sudah pasti, aku berpendapat pengunaan kalimah Allah kepada non Muslim ini dibenarkan. kelihatan Dr Mohd Nur Manuti sependapat denganku, tetapi agak kurang sehaluan oleh Dr Siddiq Fadhil dan Dr Johati Mat.

Ucapan penutup, disampaikan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Selesai majlis penutup, semua pembentang dan para jemputan; seperti paderi dan ketua agama budha Kelantan, dijemput bersama-sama di hidangan.

Sedang menyantap hidangan yang disediakan, banyak perkara yang dibincangkan kami bersama Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Apabila berbual denganku, tuan guru banyak bercakap hindi (urdu). Paderi yang berbangsa India itu tersenyum melihat perbualanku dengan Tuan Guru. Dr Mohd Nur Manuti juga kelihatan agak riang apabila melihat perbualanku bersama tuan guru, disamping beliau juga menyampuk berbualan kami dengan beberapa kalimah urdu, seperti kalimah "bohot nehi" dan sebagainya.

"ustaz buatlah buku dalam isu kalimah Allah ini" kata Tuan guru nik Abdul Aziz kepadaku dalam perbualan kami.

Aku hanya tersenyum mendengar cadangan tuan guru itu. Aku tidak dapat membalas cadangan tuan guru itu, hanya masa dan ketika sahaja yang akan menentukannya. Dr Mohd Nur Manuti kelihatan mengangguk-angguk dengan cadangan tuan guru.

"dia ni, anak pondok lubuk tapah" kata Pengerusi Tabung Amanah Tok Kenali sambil mengisyaratkan tangannya ke arahku.

Aku diam. Mataku hanya melihat kepada air the yang dihidangkan sahaja.

Tok Guru tersenyum sambil melihatku ketika Pengerusi Tabung Amanah tok Kenali mengatakan demikian.

KENYATAAN

Selesai makan, Tuan guru membuat kenyataan media di sofa yang disediakan di dewan putik. Banyak soalan-soalan yang dilontarkan kepada Tuan guru.

Pada peringkat awal, Tok Guru banyak menyebut tentang program yang diadakan. Tok guru menyatakan sukacita beliau dengan program tersebut. Tok guru mencadangkan agar majlis dialog seperti yang berlaku pada hari itu, dilakukan juga dengan UMNO; iaitu dialog dalam memastikan, antara PAS dan UMNO, siapakah yang sebenarnya melaksanakan islam.

Cumanya, setelah pulang ke Sungai Buloh, aku agak terkejut apabila melihat TV, didapati berita yang terpampang adalah tentang muzakarah.

"macam mana isu muzakarah pula yang keluar?" soal dalam bisikan hatiku.

"hari tu, mana ada tok guru sebut muzakarah, yang adanya adalah, ajak Dialog untuk memastikan antara PAS dan UMNO, siapakah yang sebenarnya melansanakan islam" sambung bisikan hatiku lagi.

Nampaknya, ternyata kenyataan tok guru itu telah diselewengkan oleh Media BN, demi melihat kekacauan dalaman PAS, disamping sengaja mahu mewujudkan tidak siqah rakyat terhadap kredibiliti tok Guru, yang kononnya tidak consisten berhubung muzakarah PAS dan UMNO.

Yang pastinya, media UMNO/BN memang bangsat. Jahat tidak terkata.

"kalau UMNO ini wujud sebelum zaman Nabi, ana rasa la, mungkin dalam Al-Quran, Allah tidak cerita pasal orang kafir, munafiq dan Fasiq sahaja, mungkin Allah ada cerita pasal UMNO juga kot" Aku teringat kata-kata kawanku satu ketika dahulu.

Sekian

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani

    No comments: