Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Saturday, February 13, 2010

Zahrain Keluar PKR Sebelum Dikenakan Tindakan Disiplin - TVS

Berhadapan dengan tindakan displin dari Parti Keadilan Rakyat, Ahli parlimen Bayang Baru,Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim mengambil keputusan keluar dari PKR terlebih dahulu.

Zahrain menggunakan alasan beliau keluar tidak berpuas hati dengan Setiausaha Agong DAP Lim Guan eng sebagai punca utama beliau bertindak demikian.

“Mutakhir ini cara politik sempit yang dibawa YAB Lim Guan Eng jelas membuktikan sikap cauvinis, ekstrimis, diktatorial dan berfikiran ala komunis” kata Zahrain pada sidang media ringkas pagi tadi.

Zahrain sebelum ini diminta mempertahankan tuduhannya terhadap Guan Eng itu di depan Lembaga Displin PKR.

Beliau dirujuk kepada lembaga itu kerana dilihat mencabuli prinsip Pakatan Rakyat untuk menyelesaikan sebarang perbedaan pendapat melalui saluran dalaman gagasan itu.

Namun Zahrain tidak bertindak begitu dan apabila dipanggil oleh PKR untuk menjelaskan kritikannya terhadap Guan Eng, beliau bertindak keluar parti dan mengisytiharkankan dirinya ahli parlimen bebas.

"Sebagai presiden tentulah saya kecewa dengan keputusan beliau. Tidak pernah dibangkitkan di dalalm parti atau kepada saya saya isu dasar selain daripada pertelingkahan peribadi dengan ketua menteri, YB Lim Guan Eng dan itu pun kita dengan tetapi untuk menghukum ketua menteri dengan kata-kata yang kesat kita tidak dapat terima. Jadi beliau ditegur atas dasar-dasar itu" ujar Ketua Umum PKR apabila diminta mengulas berhubung perletakan jawatan Zahrain.

Anwar berkata semua pihak dalam pakatan rakyat harus mengutamakan permuafakatan dalam gagasan itu dan tidak ghairah melontar tuduhan secara melulu.

"Saya telah mengelak daripada membuat kenyataan, selain menyatakan tidak setuju dengan serangan keras dia terhadap YB Lim Guan Eng kerana proses dan prosedur kita harus bincang dengan baik. Di Selangor Tan Sri Khalid jadi ketua, di Pulau Pinang YB Lim Guan Eng jadi ketua. Patut kita hormat prinsip itu dan saya tidak ada bukti hendak mempertahankan hujah dia itu pro-komunis ataupun cauvinis ataupun diktator kerana rundingan dengan saya, dengan pemimpin Pakatan Rakyat diteruskan" tambah Anwar lagi.

Anwar berkata dakwaan kononya Guan Eng tidak boleh ditegur adalah fitnah yang disebarkan oleh Umno untuk meracuni pemikiran pengundi Melayu semata-mata.

Zahrain adalah bekas ahli Umno dan sering dipalit dengan tuduhan sengaja menimbulkan provokasi di Pulau Pinang untuk memberi kelebihan kepada Umno-Barisan nasional di negeri itu.

"Apa yang 'untouchable'? Ini hanya persepsi yang dibawa oleh UMNO untuk menunjukkan bahawa Cina dalam MCA Gerakan itu semuanya baik, Cina DAP ini semua pelampau dan tidak boleh dikira. Pandangan saya berbeza, Cina dalam DAP kita bekerjasama dari segi soal dasar, ketelusan, tidak rasuah. Itu jelas" kata Anwar.

"Saya tidak boleh pertikai kewibawaan YB Guan Eng dari sudut menjalankan pentadbiran yang bersih dan cekap dan semua program-program untuk kepentingan Melayu, majlis agama, kontrak orang bumiputra, masalah perumahan rakyat miskin. Itu dibahaskan ada sebahagian termasuk 'microcredit'yang telah dimulakan. Yang lain kita bincang. 50 tahun UMNO jaga dengan Gerakan tak jadi isu, dua tahun kita diserang setengah mati oleh media UMNO" ulas Anwar lagi.

TVS

No comments: