Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, August 19, 2009

Susulan kapal tangki terbakar: 16 anak kapal selamat, 9 masih hilang - mStar


PORT DICKSON: Enam belas krew termasuk kapten kapal tangki minyak yang terbakar malam tadi selamat dan dibawa ke jeti Port Dickson awal pagi ini, manakala sembilan lagi masih hilang.

Gerakan mencari dan menyelamat anak kapal yang masih hilang itu diteruskan pada pukul 7 pagi ini dan kapal terbabit kini hanyut memasuki perairan Indonesia.

Ketua Polis Daerah Port Dickson Supt Mazlan Othman berkata kesemua 16 anak kapal dan kapten diselamatkan antara pukul 2.30 pagi dan 3 pagi ini.

"Sebuah kapal kontena yang lalu di kawasan kemalangan turut membantu menyelamatkan anakanak kapal, ada di antara mereka yang terjun ke laut dan ada yang menggunakan bot kecil penyelamat milik kapal yang terbakar itu," katanya kepada pemberita di jeti Port Dickson awal pagi ini.

Beliau berkata majoriti anak kapal termasuk kaptennya adalah rakyat China, kecuali dua lelaki Korea.

"Mereka yang ditemui hanya cedera ringan dan telah dihantar ke Hospital Port Dickson untuk rawatan lanjut," katanya.

Usaha menyelamat mengalami kesukaran disebabkan bahang api yang marak malah cahayanya boleh dilihat dari 30 kilometer di pantai Port Dickson.

Kapten kapal itu, Jiang Han Cheng memberitahu pemberita, kapal mereka dalam perjalanan ke Singapura untuk mengisi minyak sebelum meneruskan penghantaran kargo ke Korea.

"Ketika berada di kawasan perairan Port Dickson, kapal kami tibatiba terlanggar sisi sebuah kapal pengangkut muatan curah yang didaftar di Great Britain," katanya.

Beliau berkata sebaik berlanggar, kapal tangki itu meletup sebelum terbakar dan beliau sendiri terpaksa terjun ke laut.

Kemalangan berlaku pada pukul 9 malam tadi.

mStar

No comments: