Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, November 30, 2009

Pendapat: Satu Malaysia… Satu Hypocrisy!!! - PerakExpress

Heboh Najib mencanangkan slogan Satu Malaysia dia. Dalam negara usah katalah… ini, di luar negara pun dia canang habis. Orang tak tanya pun, dia gebang juga. Kalau akulah orang putih dekat sana tu… aku akan tanya dia balik, slogan tu idea original atau ciplak or merely rebranding?? Ha ha ha… baru dia ternganga!! Nak menipu tak kena gaya!!

Sebenarnya, Satu Malaysia ni meriah di alam elektronik saja…. dalam TV…. dalam radio serta atas papan billboard dan kertas surat khabar saja. Uhhhhh… bukan main meriah lagi tapi in realiti, hambar….. tawar lesio… tak happening…. Apa itu Satu Malaysia?? Orang pun blur dan garu kepala?? Ini namanya… kempen syok sendiri.

Beria-ria mereka mempromosikan Satu Malaysia. Salah satu cara, guna Kementerian Pelajaran untuk mempropagandakan Satu Malaysia kepada pelajar-pelajar sekolah, melalui perkhemahan Satu Malaysia. Apa jadi….?? Satu Malaysia entah ke mana, tragedi pulak melanda. Nyawa melayang…. ibubapa kehilangan anak-anak tersayang. Tak pasal-pasal…. JPN, PPD, Guru Besar dan Kementerian Pelajaran kena ganyang. See you in court, ya??

Perkhemahan Satu Malaysia sebenarnya satu pembaziran duit rakyat. Mustahil, melalui perkhemahan yang dibuat beberapa hari, boleh mewujudkan integrasi dan perpaduan kaum. Ini namanya program hangat-hangat taik ayam. Plastik!! Apa yang kita mahu ialah kesan jangka panjang. Kesan… yang boleh mengubah mindset para pelajar tersebut bagi mewujudkan sebuah masyarakat plural yang harmoni. Malangnya… itu bukan matlamat utama perkhemahan tersebut. Ia mungkin diadakan untuk memberi peluang kepada kroni-kroni untuk buat duit. Ha ha ha… itulah dia Program Perkhemahan Satu Malaysia!!

Dalam kehidupan seharian rakyat Malaysia, penerapan nilai perpaduan yang cuba dibawa oleh Satu Malaysia semuanya indah khabar dari rupa. Tak menjadi. Realiti kehidupan masyarakat plural di sini, macam itu juga. Kau… kau, aku….. aku. Sedikit, intergrasi kaum memang sudah ada, terutama di kawasan urban atau bandar tetapi jurangnya masih ketara lagi.

Di sekolah-sekolah pula, para pelajarnya masih selesa berada dalam kelompok kaum masing-masing. Nampak berpadu, hanya apabila ada program-program tertentu sahaja. Lepas itu… kau…kau, aku…aku!!! Di sekolah-sekolah yang ada tiga bangsa… pergaduhan melibatkan kaum masih berlaku. Prejudis kaum tetap ada. Tersentuh atau terusik sikit… bertumbuklah mereka. Kadang-kadang sampai berlakunya pergaduhan melibatkan gang…. dari dalam sekolah dan juga luar sekolah.

Di kawasan luar bandar, lagi parah. Komunikasi sihat hanya berlaku ketika menjalankan urusan ekonomi domestik. Habis urusan… back to square one. Kau.. kau, aku… aku!! Perasaan prejudis kaum ini, masih menebal terutama bagi mereka yang mindanya tertutup. Tetapi bagi mereka yang ‘open’, hal kaum tak menjadi masalah, sebab mereka sudah boleh menerima realiti kewujudan kaum lain sebagai rakyat Malaysia. Jadi, apa yang perlu dilakukan, cuma… adjust and adapt. Lama-lama serasilah!!
Yang sukar untuk adjust dan adapt ini ialah puak-puak penyokong UMNO tegar yang mindset mereka telah diprogramkan dengan sistem berhantu yang dipanggil ‘Ketuanan Melayu’. Melayu mesti superior… Melayu mesti dominant… apa-apa pun Melayu mesti above dan melebihi kaum-kaum lain. Tetapi mereka tak tahu, yang hakikatnya…. Melayu sudah semakin layu. Dilayukan oleh UMNO dan para pemimpinnya. Mungkin juga mereka tahu, tetapi sudah terlalu layu untuk berbuat sesuatu. Melayu hidup bergantung pada tongkat. Sudah terbiasa begitu rupa. Apabila tongkat ditarik… gabralah Melayu. Apakah Melayu masih mahu bertongkat selamanya??

Dalam konteks perpaduan , apa yang kita lihat pada hari-hari perayaan seperti Hari Kebangsaan adalah satu sketsa semata-mata. Sketsa yang bertemakan Satu Malaysia…. dipertontonkan kepada umum… bertujuan untuk memberi gambaran palsu. Hakikat di sebalik sketsa…. semua orang tahu. Kaum-kaum di Malaysia masih, kau.. kau, aku… aku!!

Satu Malaysia apa kejadahnya!!! Barisan Nasional pun masih merupakan satu gagasan politik yang berteraskan kaum. Kau perjuangkan kepentingan kaum kau…. aku perjuangkan kepentingan kaum aku. Jadi… usahlah berpura-pura dan buat lawak, kononnya nak mempromosikan perpaduan kaum melalui slogan Satu Malaysia.

Sekarang…. satu lagi hypocrisy kerajaan Najib terbongkar dan dibongkarkan. Tetapi sebenarnya, semua orang sudah tahu, kerana kita telah mengalaminya sendiri atau melalui anak-anak kita, sedara mara kita… mau pun rakan taulan kita. Tak usah tipulah… Kononnya, Program Satu Malaysia dilancarkan untuk integrasi kaum and so on… but at the same time… Biro Tata Negara, dulu, kini dan selamanya, masih dengan jarum-jarumnya, menyuntik perasaan benci antara kaum dengan bantuan hantu yang bernama ‘Ketuanan Melayu’, selain memupuk persepsi negatif serta perasaan benci terhadap pembangkang.

Sehubungan itu, pak-pak menteri Satu Malaysia, seorang demi seorang, mengeluarkan kenyataan mempertahankan BTN. Piiirrraaahhh!!! Nafi dan nafilah semahu-mahunya, tetapi hakikatnya tetap sama. BTN adalah agen propaganda yang memupuk kebencian antara kaum di Malaysia.

Malah, UMNO sendiri masih mengharapkan bantuan hantu yang bernama ‘Ketuanan Melayu’ untuk memomok-momokkan kita. Bangganglah kita kalau takut pada hantu itu. Ketuanan Melayu itu sendiri pun berbau perkauman. Tetapi masih ada yang mempercayainya. Dalam UMNO tak payah cakaplah… tetapi, malangnya… dalam PAS pun, ada juga yang banggang. Aha… Hassan Ali dan the UG gang!! Oooopsss..!!! Tersebut pulak perkataan UG yang sudah dikunci. Don’t be angry, I’m sorry….

Last but not least…. aku ada satu suggestion. Apa kata, kita do away with One Malaysia, Unity Government, BTN dan Ketuanan Melayu dan promote pulak Projek/Program SABM. So far…. nampak gayanya, Projek Saya Anak Bangsa Malaysia, serius dan ikhlas untuk mewujudkan satu bangsa saja di Malaysia iaitu bangsa Malaysia. No more bangsa Melayu, bangsa Cina, bangsa India, bangsa Kadazan, bangsa Iban etc. Apabila tiada banyak bangsa… maka dengan sendirinya tiada diskriminasi kaum. Keadilan wujud di bumi Malaysia.

Hopefully… perpaduan dan keadilan akan wujud tanpa diskriminasi. Well…. people, what say you?? Fikir-fikirkanlah….

PerakExpress

No comments: