Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, November 17, 2009

Permintaan Kenaikan Gaji Pekerja Kilang Tunjuk Tanda Positif - Dr Subramaniam - mStar

KUALA LUMPUR: Usaha kerajaan berbincang dengan sektor perindustrian untuk memohon kenaikan gaji mula menunjukkan hasil positif, kata Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S.Subramanian.

Beliau berkata sejajar dengan perkembangan industri pembuatan yang kembali aktif kebelakangan ini, permintaan kementerian untuk mendapatkan gaji asas RM700 sudah menampakkan hasil apabila ramai pekerja tempatan kembali bekerja.

"Sektor pengeluaran kini disuburkan semula dan kami memperoleh banyak peluang dalam semua elemen pengeluaran.

"Gaji purata yang diberikan oleh kebanyakan kialng ialah antara RM500 dan RM600. Kami kini meminta mereka menaikkannya sehingga RM700," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Kemahiran Wanita India-Persatuan Kebajikan Wanita India Puchong di sini, semalam.

Dr Subramaniam berkata dengan kadar gaji yang bersesuaian itu, kementerian yakin lebih ramai pekerja tempatan akan tertarik untuk bekerja di sektor pekilangan, seterusnya berupaya membantu hasrat kerajaan mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing.

Katanya dengan situasi ekonomi semakin pulih, kerajaan sejak Januari hingga November tahun ini telah berjaya menyediakan pekerjaan kepada kira-kira 73,308 orang yang diberhentikan kerja ekoran kegawatan ekonomi.

Beliau berkata perkara utama yang dilakukan kementerian itu untuk meningkatkan penglibatan pekerja tempatan dalam sektor pekilangan dan pembuatan ialah berbincang dengan pelbagai sektor untuk mendapatkan kadar gaji yang lebih menarik dan munasabah.

Sementara itu, Dr Subramaniam berkata kajian oleh Majlis Penetapan Gaji (MPG) mengenai kadar gaji minimum bagi sektor hospitaliti, hotel dan pengawal keselamatan telah pun siap dan akan diumumkan dalam masa terdekat.

Pada Julai tahun lepas, kementerian itu mengumumkan penubuhan MPG untuk mengkaji kadar gaji bagi empat sektor iaitu hospitaliti, tekstil, elektronik dan keselamatan. BERNAMA

mStar

No comments: