Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, March 24, 2010

BN Perlis tak mahu p'raya kecil - Malaysiakini

BN Perlis masih berusaha memujuk ADUN Titi Tinggi, Yip Sun Onn supaya menarik balik peletakan jawatannya bagi mengelak pilihan raya kecil diadakan.

"Yip masih lagi ADUN Titi Tinggi dan kita masih lagi memujuknya," kata Speaker DUN Perlis, Datuk Yazid Mat hari ini.

"Saya nampak hari ini beliau amat positif dan sudah bertenang.

"Pagi tadi Yip telah mengubungi saya dan saya bertanya khabarnya. Saya tanya apakah masalahnya (letak jawatan), dia kata tidak ada masalah dan saya memintanya bersabar," kata Yazid.

"Kita tidak mahu pilihan raya kecil," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Ditanya berapa lama masa yang BN perlukan untuk memujuk wakil rakyat tersebut, Yazid menjawab: "Sehari dua lagi... Harapan untk dia (kekal) bersama kita (adalah) cerah".

Menurutnya, beliau dan bekas timbalan ketua bahagian Umno kangar, Datuk Ahmad Bakri Ali sedang berusaha untuk memujuk Yip menarik balik peletakan jawatannya.

Katanya, mereka berbuat demikian atas arahan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu memandang Ahmad Bakri adalah rakan karib Yip.

Ditanya sama ada perkara itu akan dibawa kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), Yazid menjawab: "Kalau saya buat begitu, seolah-olah saya mahu pilihan raya kecil.

"Kita tidak mahu pilihan raya kecil. Kita mahu dia untuk terus bersama BN untuk membangunkan negeri ini," katanya.

Semalam, Yip menghantar surat peletakan jawatannya kepada Yazid Mat berkuatkuasa serta merta.

Akhbar berbahasa Cina sebelum ini melaporkan yang Yip tidak berpuas hati apabila beliau digugur daripada menjadi exco negeri baru-baru ini.

Yip merupakan exco tunggal MCA dalam kerajaan negeri - memegang portfolio perumahan dan kerajaan tempatan - dan satu-satunya exco yang digugur pada 19 Mac lalu.

Tempatnya digantikan oleh ADUN Indera Kayangan, Dr Por Choo Cho. Beliau juga merupakan setiausaha MCA Perlis.

Malaysiakini

No comments: