Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, January 20, 2009

Kuala Terengganu pengaruhi kemenangan Pro Mahasiswa

KUALA LUMPUR, 20 Januari (SK)- Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu menjadi faktor KEMENANGAN kumpulan pro-Mahasiswa dan calon bebas dalam pilihanraya kampus, Universiti Malaya.

Menurut Presiden Pro Mahasiswa, Norazali Zainuddin kesedaran mahasiswa yang prihatin tentang politik luar telah membuatkan pro-Mahasiswa berjaya memenangi pilihanraya berkenaan.

“Perubahan politik luar bermula dengan pilihanraya umum ke 12 seterusnya pindaan Auku dan slogan perubahan yang dilaungkan Presiden Amerika, Barak Obama serta polihanraya kecil Kuala Terengganu membawa peribahan kepada mahasiswa,” katanya kepada Suara Keadilan Online dalam sidang media tengah hari tadi.

Menurutnya lagi, selain isu itu, kegagalan aspirasi ketika memimpin turut menjadi isu. Menurut kumpulan Pro Mahasiswa, Aspirasi gagal memegang amanah rakyat dengan kurang mengadakan aktiviti atau program ilmiah.

“5 tahun Aspirasi memegang tampuk Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM), mahasiswa hanya dihidangkan dengan hiburan yang melalaikan pemikiran mereka,” katanya lagi.
Jesteru, menurut mereka, mahasiswa merasa tercabar dengan keadaan ini dan bangkit menentang segala korupsi dan penyelewengan yang berlaku selama ini.

“Kekalahan demi kekalah yang kami hadapi setiap tahun selama 5 tahun ini mematangkan lagi aktivis mahasiswa dalam mendepani pilihanraya kampus,” katanya lagi.

Dalam pilihanraya kampus UM, Pro Mahasiswa menang lapan daripada sembilan kerusi umum dan 13 daripada 32 kerusi fakulti. Calon bebas memenangi dua kerusi fakulti.
Lapan calon pro-Mahasiswa yang menang kerusi umum ialah:

Mohamad Hafiz Ilyas.

Ahmad Syazwan Mohd Hassan.

Mohamad Ridzuan Mohammad.

Nurul Fitrah Mohd Ariffin Marican.

Chong Yah Huei.

Shah Rizul Ayuni Zulkiply.

Low Yu Jie.

Yap Zhehn Jun.

Manakala satu lagi kerusi umum dimenangi oleh calon pro-Aspirasi.

Menurut keputusan diumumkan oleh Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UM), Prof Madya Datuk Dr Azarae Idris pada jam 3.30 pagi di Dewan Tunku Canselor (DTC) di UM, Mohamad Hafiz mendapat 5,999 undi, Ahmad Syazwan (5,886), Mohamad RIdzuan (5,474), Nurul Fitrah (5,425), Chong (5,041), Shah Rizul Ayuni (5,000), Low 4,847 dan Yap mendapat 4,683 undi.

Bagi kerusi fakulti pula, calon pro-Mahasiswa menang dua kerusi di Fakulti Undang-undang, Fakulti Pengajian Melayu (2), Akademi Pengajian Islam (2) dan masing-masing satu kerusi di Fakulti Perubatan, Fakulti Pergigian, Fakulti Perakaunan dan Perniagaan, Fakulti Pendidikan, Fakulti Sains, Fakulti Bahasa dan Linguistik dan Pusat Kebudayaan.

Sumber: Suara Keadilan



No comments: