Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Thursday, October 15, 2009

Biar rakyat tahu ketelusan kerajaan negeri - Khalid Ibrahim - Harakah

KUALA LUMPUR, 14 Okt: "Biar rakyat tahu ke mana duit disalurkan dan bagaimana kita gunakan harta negeri."

Ringkas dan penuh makna, demikian antara petikan rumusan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sewaktu ucapan penutupan Majlis Dialog Bajet 2010 Negeri Selangor yang berlangsung selama dua hari yang bermula 12 Oktober lalu.

Sambil itu, beliau berharap pertemuan dan perbincangan itu akan diteruskan dari masa ke semasa bagi memastikan matlamat menjadikan Selangor sebuah negeri yang berjaya dari segala aspek dan rakyatnya hidup makmur.

"Sebenarnya tujuan majlis ini adalah untuk memastikan perbelanjaan kita diurus dengan baik dan akhirnya Selangor akan berkembang maju dan rakyatnya sendiri akan mendapat pulangan," katanya kepada hadirin.

Majlis yang melibatkan penyertaan 450 prang peserta itu dianjurkan oleh Perbendaharaan Negeri Selangor ini, bertujuan untuk menyediakan satu forum di mana wujudnya komunikasi dua hala secara langsung di antara pihak penggubal dasar dan pihak yang terlibat di peringkat akar umbi.

Majlis itu merangkumi tiga sesi taklimat khusus, menjurus kepada elemen-elemen penyediaan dan perancangan Bajet 2010 dijangka dibentangkan semasa Mesyuarat Ketiga (Bajet 2010) Penggal Kedua Dewan Negeri Selangor Kedua Belas pada 9 ? 17 November 200

Sambil itu, Khalid merakamkan rasa puas hati dengan keterlibatan para peserta yang memberi input dan idea yang baik selama majlis itu berlangsung dua hari bagi memastikan dasar "Merakyatkan Ekonomi Selangor dan Melestarikan Komuniti" mencapai sasaran.

Selain itu, percambahan minda oleh beberapa pembentangan kertas kerja, turut menarik perhatian Khalid yang menyifatkan begitu positif antaranya yang diterangkan oleh Moderator seperti Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad;Dr Halimah Ali (Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan),Dr Xavier Jayakumar (Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin) dan Ronnie Liu (Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan).

Iskandar dalam Majlis itu telah mencadangkan kerajaan negeri mengambil alih penyelenggaraan lif di perumahan rumah pangsa yang mana bagi bajet 2010 ini dianggarkan kerajaan negeri memerlukan sekitar RM8 juta untuk menyelengara 1,1011 lif di rumah-rumah pangsa kos rendah itu.

Katanya, hampir setengah juta penduduk Selangor menghuni di perumahan kos rendah dan kebajikan mereka ini perlu dijaga kerana pembinaan projek perumahan rakyat tidak semestinya dilihat bagi mendapatkan keuntungan.

Khalid Ibrahim yang merumuskan cadangan Iskandar itu berkata kerajaan negeri akan mencari dana bagi menyediakan peruntukan menyelenggara lif-lif di rumah pangsa kos rendah di negeri ini.

Penyelengaraan lif adalah antara masalah terbesar dihadapi oleh penghuni rumah pangsa kos rendah di negeri ini.

"Konsep supaya kita menjaga lif untuk semua rumah pangsa yang menjadi masalah terbesar kita kena fikirkirkan, oleh itu lembaga perumahan besok cari dana untuk atasi ini.

"Saya nampak masalah terbesar rumah pangsa adalah lif. Kita akan cuba laksanakan jadi kita akan buat tender kepada semua syarikat yang boleh membaiki lif, saya tahun sekurang-kurangnya nya membelanjakan 5 juta untuk membaiki rumah-rumah pangsa dibawah PKNS,"katanya.

Sementara itu, Khalid turut mengulas berhubung Pembangunan modal insan di Selangor, yang berteraskan konsep SPIES iaitu Spiritual, Physical, Intellectual, Emotional dan Social yang diilhamkan Dr Halimah sebelum ini.

Katanya, usaha ini penting untuk melahirkan masyarakat Selangor yang berkualiti dan mampu memberi sumbangan kepada pembangunan negara, sekaligus mewujudkan persekitaran hidup yang selesa dan selamat.

Ketika membuat rumusan, Dr Halimah berkata, pendidikan dan pembangunan modal insan adalah tunjang kepada pencapaian kejayaan negeri Selangor.

"Kita mahu melahirkan insan-insan atau rakyat negeri Selangor yang mahu membina aset, mind set, attitude, yang tahu mempunyai ilmu dan kemahiran, learn worker teachable, mahu melakukan, akan melakukan delivery system, segala perancangan pembangunan Kerajaan Negeri Selangor," kata Halimah.

SPIES katanya, turut memberi penekanan kepada aspek kemahiran, seperti kemahiran kepimpinan, komunikasi dan sosial.

Khalid dalam rumusannya itu berkata, konsep SPIES ini adalah peracangan dan program jangka masa panjang yang hasilnya tidak mungkin dapat dilihat dalam masa terdekat.

"Ia merupakan tough subject ( isu yang sukar) dan memerlukan komitmen yang tinggi dan program janga masa panjang yang akhirnya mahu melihat dan menghasilkan rakyat Selangor yang berkualiti, yang dapat menyumbang tenaga dan minda kepada kejayaan Selangor," kata Menteri Besar itu.

Mengakhiri majlis itu, Khalid berharap semua pihak dapat mengembleng tenaga dan komited dalam mencapai sasaran Bajet 2010 yang bakal dibentang kelak.

"Kita tidak boleh selesaikan semua masalah tetapi kita sentiasa memperbaharui dan memperbaiki pentadbiran kita.

"Biar rakyat tahu ke mana duit disalurkan dan bagaimana kita gunakan harta negeri," katanya yang mendapat tepukan gemuruh hadirin. _

Harakah

No comments: