Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, October 2, 2009

Inkues Teoh: Pemilik DNA sudah meninggal dunia - Malaysiakini

Inkues kematian Teoh Beng Hock diberitahu hari ini bahawa DNA yang dikesan pada blazer dan talipinggang Teoh adalah milik M Gopala.

DNA tersebut dikenalpasti oleh ahli kimia, Dr Dr Seah Lay Hong milik Gopala yang telah meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya.

Dr Seah yang dipanggil semula memberi keterangan dalam inkues tersebut berkata pemindahan DNA itu mungkin berlaku ketika bedahsiasat ke atas Teoh dilakukan di Hospital Klang dalam keadaan yang sesak.

Gopala mati dalam satu kemalangan jalan raya dan DNAnya ditemui pada blazer Teoh.

Bagaimanapun, terdapat satu lagi kesan DNA yang ditemui pada talipinggang Teoh tetapi belum dapat dikenalpasti.

Dr Seah memberitahu mahkamah bahawa beliau diminta menjalankan bedahsiasat ke atas dua mayat, sebelum mayat Teoh, pada hari tersebut di hospital berkenaan.

Seorang lagi adalah L Jeganathan, yang juga mati akibat cedera parah di bahagian kepala akibat kemalangan jalan raya.

Tetapi Dr Seah berkata, ujian menunjukan DNAnya tidak sama dengan DNA yang ditemui pada bahagian talipinggang Teoh yang terkoyak.

Menurutnya, mungkin berlaku pencemaran kerana meja autopsi tidak dinyahkuman dengan sempurna.

DNA Gopala dikenalpasti selepas Dr Seah melakukan siasatan kali ketiga kerana dua siasatan sebelum itu, gagal mengenal pasti pemilik DNA berkenaan pada talipinggang dan blazer tersebut.

Dalam siasatannya itu, Dr Seah menganalisa profail DNA 157 individu sebagai perbandingan, dan mereka terdiri daripada 14 pegawai dari Jabatan Patologi Forensik di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang, Pusat Perubatan Universiti Malaya dan Hospital Kuala Lumpur.

Turut diuji ialah 49 pegawai polis, 81 pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dua pekerja pencuci, lapan kakitangan penyelenggaran dan seorang anggota keselamatan, serta tiga saksi.

Dua siasatan pertama gagal mengesan pemilik DNA dan dia ditanda sebagai 'Lelaki 1'.

Sementara itu, Bernama melaporkan, Dr K Saravanan yang turut dipanggil memberi keterangan memberitahu bahawa beliau melakukan bedah siasat ke atas Gopala pada jam 8.30 pagi dan Jeganathan ada jam 10 pagi 17 Julai lalu, dan kedua-dua mereka merupakan mangsa emalangan.

Sementara mayat Teoh pula dibedah pada jam 12 tengah hari dan pada masa itu beliau turut sama berada di situ bagi mengambil gambar bedah siasat tersebut.

Ditanya oleh Gobind apakah yang menjadi amalan dalam membersih meja bedah (meja autopsi), Saravanan berkata bagi mayat yang meninggal dunia secara normal ia hanya dibersihkan menggunakan air biasa tetapi bagi mayat yang mempunyai penyakit seperti HIV dan tibi, meja itu akan dibersih menggunakan pembasmi kuman setiap kali selepas pembedahan oleh atendan hospital.

Saravanan bersetuju dengan cadangan Koroner Azmil Muntapha Abas bahawa meja autopsi yang tidak dicuci dengan pembasmi kuman boleh meninggalkan sisa DNA di atasnya.

Sementara itu, Koroner Azmil Muntapha Abas memberi kebenaran untuk pakar psikiatrik mewancara anggota keluarga dan rakan-rakan Teoh mengenai latarbelakangnya bagi membolehkan ditentukan keadaan Teoh sebelum kematiannya.

Antara yang akan diwawancara ialah bekas bos Teoh yang juga exco kerajan Selangor, Ean Yong Hian Wah.

Malaysiakini

No comments: