Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, October 23, 2009

Speaker Sivakumar & 6 yang lain dapat kebenaran mahkamah cabar keputusan SPR - Idham Lim

KUALA LUMPUR: Speaker DUN Perak, V. Sivakumar dan enam lagi mendapat kebenaran dari Mahkamah Tinggi di sini kelmarin bagi mencabar keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk tidak mengosongkan dan mengadakan pilihan raya kecil bagi tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Perak.

Speaker Perak yang masih sah, Sivakumar, ADUN Pakatan Rakyat, Chen Fook Chye, Tai Singh Ng dan A. Sivanesan serta tiga pengundi Ahmad Sabry Wahab (Behrang), Abdul Latif Ariffin (Changkat Jering) dan Foo Hon Wai dari Jelapang diberi kebenaran untuk mengemukakan permohonan semakan kehakiman terhadap keputusan SPR itu.

Sebelum ini, SPR mengambil keputusan untuk tidak mengisytiharkan kekosongan kerusi DUN Behrang, Changkat Jering dan Jelapang berikutan wakil rakyat kerusi berkenaan mengistiharkan diri dihadapan pemimpin BN menjadi ADUN bebas.

Hakim Lau Bee Lan membuatkan keputusan itu dalam kamar selepas menolak bantahan awal Pejabat Peguam Negara bahawa pemohon itu tidak mempunyai 'locus standi' atau hak undang-undang untuk mencabar keputusan SPR.

Sebaliknya, hakim itu memerintahkan bahawa Sivakumar dan enam lagi mempunyai 'locus standi' untuk berbuat demkian (mencabar keputusan SPR).

Berikutan keputusan hari ini, peguam pemohon, Ranjit Singh, berkata mereka akan memfailkan permohonan semakan kehakiman di mana mahkamah akan menentukan tarikh untuk mendengar perkara itu.

Hakim Lau juga tidak menerima hujah Pejabat Peguam Negara bahawa permohonan itu bersifat akademik semata-mata berikutan keputusan Mahkamah Persekutuan pada 9 April lepas bahawa SPR dan bukan Speaker mempunyai hak untuk mengisytiharkan kekosongan kerusi pilihan raya.

Pemohon berkenaan mengemukakan saman terhadap SPR dan wakil rakyat, Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang), Mohd Osman Mohd Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang).

Jamaluddin dan Osman memenangi kerusi DUN atas tiket Parti Keadlian akyat (PKR) dan Hee atas tiket DAP pada pilihan raya umum tahun lepas.

Kemudian mereka mengisytiharkan keluar dari parti masing-masing dan memberi sokongan kepada Barisan Nasional (BN), sekaligus membawa kejatuhan kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang terdiri daripada PAS-PKR-DAP pimpinan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar.

Pada 3 Febuari lepas, Sivakumar memaklumkan kepada SPR mengenai kekosongan tiga kerusi itu selepas dikatakan menerima surat peletakan jawatan dari Jamaluddin dan Osman pada 1 Febuari manakala Hee pada 3 Febuari lalu.

Bagaimanapun, SPR mwelakukan keputusan diluar bidangtugasnya dengan mempertikaikan surat peletakan jawatan itu dan memutuskan untuk tidak mengisytiharkan pilihan raya kecil di kawasan-kawasan berkenaan. Sedangkan hak SPR adalah mengurus soal pilihanraya setelah mendapatmakluman dari Speaker.

Sekiranya SPR pada masa itu melakukan keputusan sesuai dengan tugasnya secara profesional tentunya kemelut politik yang berlanjutan sehingga sekarang telah lama berakhir. Kerana sekiranya hak Speaker itu tidak dinafikan tentunya peluang memilih yang dikembalikan kepada 3 DUN tersebut tentunya akan menghasilkan keputusan samada memihak kepada Pakatan Rakyat atau BN.

Dalam permohonan meminta kebenaran, yang difailkan pada 10 Mac lalu, Sivakumar dan enam lain memohon deklarasi bahawa kerusi DUN Behrang, Changkat Jering dan Jelapang menjadi kosong berikutan peletakan jawatan oleh Jamaluddin, Osman dan Hee.

Mereka juga memohon satu perintah injunksi untuk menghalang ketiga-tiganya daripada bertindak, menjalankan dan melaksanakan tanggungjawab, fungsi dan tugas-tugas sebagai ADUN.

Mereka juga turut memohon writ bersifat 'quo warranto' dikeluarkan kepada ketiga-tiga ADUN berkenaan dengan memerintahkan kesemua mereka memberikan tunjuk sebab dan maklumat bagaimana dan di bawah dasar atau kuasa mana kesemua mereka kononnya masih ADUN kawasan masing-masing dan bertindak menjalankan tanggungjawab, fungsi dan tugas sebagai wakil rakyat.

Idham Lim

No comments: