Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, October 6, 2009

Media Arus Perdana Dilarang Lapor Rekod Rasuah Isa Samad Dalam UMNO - TVA

Pucuk pimpinan Umno-Barisan Nasional melarang media arus perdana melapor penggantungan Tan Sri Isa Samad dalam Umno kerana rasuah politik, bagi memastikan kemenangan beliau pada pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang Ahad depan.

Kumpulan Media Prima telah menyebarkan arahan itu kepada semua stesen televisyen yang dikuasainya, termasuk Tv3, TV8, Ntv7 dan akhbar New Straits Times serta Berita Harian.

Arahan secara lisan itu turut diberikan kepada Utusan Malaysia dan akhbar-akhbar Cina serta RTM, menurut sumber-sumber media.

Arahan itu dilihat sebagai penting untuk mempengaruhi pengundi supaya menolak rekod Isa sebagai pemimpin Umno yang terpalit dengan tuduhan rasuah. Isa akan ditentang calon PAS, Zulkefly Mohd Omar.

Dalam pemilihan Umno pada tahun 2004, Isa memenangi jawatan Naib Presiden Umno dengan undi terbanyak. Kemenangan itu bagaimanapun dibatalkan kemudiannya selepas Isa didapati terbabit dalam politik wang.

Antara lain beliau disabit sebagai menyogok perwakilan dengan mengadakan jamuan, disamping merasuah mereka untuk membeli undi.

Berikutan itu, Isa digantung keahlian selama enam tahun, atau dua penggal, tetapi hukuman itu dikurangkan kepada tiga tahun selepas beliau membuat rayuan. Tempoh penggantungannya tamat tahun lepas.

Tokoh-tokoh veteran Umno sebelum ini menasihati Perdana Menteri Najib Razak supaya tidak meletakkan Isa sebagai calon kerana ia menjejaskan kredibiliti Umno dan menempelak usaha untuk mengubah imej parti itu sebagai sarat dengan amalan politik wang dan rasuah di peringkat tertinggi.

Namun Najib membelakangkan nasihat oleh tokoh-tokoh seperti Mahathir Mohamad dan Razaleigh Hamzah kerana dikatakan ingin membalas jasa Isa dalam membantu menjaga kepentingan Najib pada masa lalu.


Najib turut mengharapkan bahawa populariti Isa di Bagan Pinang akan membolehkan Umno mencatat kemenangan pertamanya dalam pilihanraya kecil, setelah Umno-BN tewas pada kesemua tujuh pilihanraya kecil di Semenanjung sejak pilihanraya umum Mac tahun lalu.

TVA

No comments: