Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, January 6, 2010

Editor akhbar PKR disiasat berita 'Teoh dibunuh' - Malaysiakini

Pengarang akhbar rasmi PKR Suara Keadilan dijangka memberikan keterangan kepada polis esok berhubung siasatan berita 'Pornthip sahkan Beng Hock dibunuh'.

Dzulkarnain Taib dijadual hadir ibu pejabat polis daerah Shah Alam jam 1 tengah hari susulan aduan polis dua anggota Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM, Jumaat lalu.

Pegawai SPRM Cawangan Siasatan Putrajaya, Hisyam Mohd Yusoff, membuat laporan polis terhadap tabloid itu dengan dakwaan ia menyiarkan berita yang subjudis, melampaui kuasa inkues Teoh Beng Hock yang sedang berlangsung.

Raub Ghani, juga dari cawangan yang sama, membuat laporan polis mengenai tindakan pakar patologi dari Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand, yang beliau syaki membocorkan maklumat mengenai laporan forensik kepada pihak yang tidak sewajarnya.

Dalam aduannya, Hisyam berkata laporan itu dibuat selepas membaca akhbar itu yang bertarikh 29 Dis 2009 - 5 Jan 2010 dan mendapati berita berkenaan membuat kesimpulan bahawa bekas setiausaha politik exco Selangor, Ean Yong Hian Wah, mati akibat dibunuh.

Teoh yang ditemui mati di tingkat lima bangunan Plaza Masalam di Shah Alam pada 16 Julai lepas disahkan mati dibunuh berdasarkan bedah siasat kali kedua ke atas mayat mendiang yang dijalankan di Hospital Sungai Buloh (HSB), 22 November lepas, kata Hisyam dalam aduannya itu.

Sementara itu, dalam aduannya, Raub pula mengesyaki Dr Pornthip membocorkan maklumat laporan forensik kepada pihak tidak sepatutnya dan "perbuatan ini akan memburukkan lagi imej SPRM."

Malaysiakini

No comments: