Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, January 13, 2010

Kes hutang RM17 juta 'Eye On Malaysia' 8 Feb - Malaysiakini

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 8 Feb ini untuk perbicaraan kes saman syarikat Belgium, Fitraco NV, terhadap Eye
on Malaysia (EOM) Sdn Bhd dan satu lagi syarikat berhubung kegagalan syarikat pengendali roda gergasi itu menjelaskan hutang sebanyak RM17 juta.

Hakim Anantham Kasinather menetapkan tarikh tersebut dalam kamar semasa kes tersebut dipanggil untuk pengurusan hari ini.

Pada 15 Sept, 2009, Fitraco NV, sebagai pemilik asal buaian gergasi itu, memfailkan saman terhadap EOM dan MST Ad Suria Sdn Bhd selepas syarikat terbabit gagal melunaskan tunggakan hutang itu bagi menyewa dan membawa buaian berkenaan ke Malaysia pada 2006.

MST adalah syarikat yang bertanggungjawab membawa masuk roda Eye On Malaysia pada 2006 sebagai sebahagian daripada tarikan utama sempena sambutan Tahun Melawat Malaysia pada 2007.

Roda itu telah dipindahkan dari Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur ke muara Sungai Melaka pada September 2008 dan beroperasi secara rasmi sebulan selepas itu.

Sejak dibuka pada Oktober 2008, Eye On Malaysia dikatakan sudah berjaya mencatatkan perolehan sebanyak RM5 juta.

Pada 26 Nov tahun lepas, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan Fitraco NV untuk mengambil balik buaian pusing terbesar di Asia Tenggara itu daripada EOM.

Pada hari yang sama, mahkamah turut membenarkan permohonan injuksi oleh Fitraco NV bagi menghalang MST daripada menjual roda gergasi berkenaan kepada EOM dan pada masa sama membenarkan Fitraco NV memasuki tapak kawasan itu serta mengambil alih pengurusan sedia ada.

Roda gergasi yang menjadi tarikan perlancongan utama di negeri Melaka itu telah disita pada 7 Jan lalu dan operasinya terpaksa diberhentikan serta-merta.

- Bernama

Malaysiakini

No comments: