Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Sunday, September 14, 2008

Syed Hamid sahkan penahanan Teresa dan Raja Petra dilanjutkan

KUALA LUMPUR: 13 Sept (Hrkh) - Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Tan Sri Syed Hamid Albar menjelaskan, tahanan ke atas pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin dan Ahli Parlimen DAP, Teresa Kok akan disambung - selama 60 hari yang dibolehkan oleh ISA.

Menurut laporan mSTAR.Online sebentar tadi, Syed Hamid memberitahu, syor untuk menahan mereka datang daripada polis bukannya arahan beliau. Beliau mengulangi bahawa Tan ditahan ekoran maklumat bahawa keselamatannya terancam dan pihak polis mahu mendapatkan maklumat mendalam.

Kata beliau, penahanan kali ini dibuat kerana pihak polis mempunyai asas kuat yang perbuatan mereka boleh membahayakan ketenteraman awam.

"Polis bertindak dengan kuasa mereka dan bukan di bawah arahannya," kata beliau.

Sementara itu, wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng telah dibebaskan selepas ditahan hampir 18 jam di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Dia dibebaskan di IPK Pulau Pinang.

Pembebasan beliau turut disahkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar pada sidang media di Bukit Aman, Kuala Lumpur sebentar tadi.

Tan yang dibawa keluar dari IPK Pulau Pinang pada pukul 8.30 pagi tidak dibawa ke Bukit Aman sebagaimana dilaporkan sebelum ini. Sebaliknya beliau disiasat di IPK Perak dan dibebaskan di IPK Pulau Pinang.

Ketika ditemui di rumahnya di Bukit Mertajam sebentar tadi, Tan berkata, dia berpuas hati dengan layanan pihak polis sepanjang tahanan.

Menurut Tan, dia telah disoal siasat berhubung laporannya yang berkaitan dengan ucapan Ketua Umno Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail ketika pilihan raya kecil Permatang Pauh, yang melabelkan kaum Cina negara ini sebagai "penumpang". - (tmj) _


Sumber: HarakahDaily

No comments: