Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, September 26, 2008

Roboh kuil: S'gor tidak dimaklumkan

Arahan merobohkan kuil Sri Maha Kaliamman dibuat oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) di luar pengetahuan kerajaan Selangor, kata exco kerajaan tempatan Dr Xavier Jayakumar.

Beliau juga mendakwa kuil berusia 19 tahun itu tidak didaftarkan dengan kerajaan negeri, tambahnya.

"Format disediakan supaya kuil-kuil di Selangor didaftarkan dengan negeri, tetapi kuil itu tidak terdapat dalam senarai kuil yang didaftarkan.

"Dan ia bukan kuil, ia adalah tempat suci yang terletak dalam hutan simpan,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Semalam Presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu berkata, kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat melanggar janji pilihanrayanya yang menjamin tidak akan merobohkan rumah ibadat bukan Islam.

Beliau menyifatkan tindakan merobohkan kuil itu sebagai kecuaian PBT yang bertindak sedemikian tanpa terlebih mengalihkan kuil tersebut.

Sementara ahli parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin menjelaskan, tindakan merobohkan kuil itu “berpunca daripada salah faham” antara pihak MPAJ dengan pengurusan kuil.

Beliau, yang juga ketua wanita PKR berkata, salah faham itu melibatkan hal-hal pengubahsuaian bangunan, dokumentasi dan prosedur pengurusan.

Perkara itu juga, tegasnya, telah dibincangkan di peringkat PBT berkenaan 11 September lalu, sehari selepas ia diruntuhkan.

Dalam kenyataannya hari ini, beliau berkata, kuil itu merupakan masalah lama sejak bawah pentadbiran BN.


Sumber: Malaysiakini

No comments: