Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, May 20, 2009

Jemputan ke Sembang Kedai Kopi: Gerakan Belia sudah mati?


Angkatan Muda Keadilan Selangor

Mempersembahkan

Sembang Kedai Kopi (Forum Interaktif):

Gerakan Belia Sudah Mati?
Belia dan Cabaran Demokrasi

Tarikh: 21 Mei 2009 (Khamis)
Masa: 8.00PM – 10.00PM
Tempat: Auditorium, Selangor Chinese Assembly Hall (SCAH), No. 1 Jalan Maharajarela. (Near Maharajarela Monorail Station)

Panelis 1: Sdr. Hishamuddin Rais

Kolumnis terkenal di Malaysiakini serta akhbar tempatan. Beliau merupakan pemimpin pelajar yang terkenal di Universiti Malaya (UM).

Panelis 2: Sdr. Shamsul Iskandar Md. Akin

Ketua AMK Malaysia, Bekas pemimpin pelajar di UIA

Panelis 3: Sdr. Sohaimi Shahadan

EXCO Pergerakan Pemuda UMNO. Pegawai Khas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato' Noh Omar

Panelis 4: Sdr. Lim Hong Siang

Kolumnis di media elektronik, bekas pemimpin pelajar dari Universiti Sains Malaysia (USM)

Panelis 5: Sdr. Norizan Sharif

Ketua Pegawai Eksekutif Insititut Perkembangan Minda (INMIND)

Moderator/Provokator

Lee Khai Loon & Khairul Anuar aka Jonah


Abstract:

Peranan belia dalam “nation building” adalah sangat penting. Gerakan belia yang wujud dalam Malaysia juga mempunyai misi dan visi yang tertentu. Kebanyakan pertubuhan belia yang diiktiraf oleh Kerajaan Persekutuan merupakan pertubuhan yang memperjuangkan objektif parti pemerintah dan kehilangan idealisme yang membawa negara ke arah yang demokrasi, adil dan harmoni.

Gerakan belia di Malaysia seolah-olah sudah mati. Perjuangan gerakan belia yang dulunya menitikberatkan kepada golongan miskin, komuniti yang terpinggir, sistem demokrasi yang terjejas dan sebagainya. Malah, banyak masalah sosial yang dihadapi oleh belia hari ini tidak dilihat dari perspektif kelemahan pemerintahan serta insititusi politiks. Pertubuhan belia telah jatuh menjadi anak suruhan parti politik pemerintah.

Oleh itu, sempena sambutan Hari Belia Malaysia pada 16 Mei 2009, keadaan gerakan belia di Malaysia perlu dikaji semula supaya satu aspirasi yang baru dapat dibentuk selaras dengan arus pembangunan negara. Penglibatan belia dalam proses pembinaan negara adalah sangat penting dan perlu diberi keutamaan. Namun demikian, sebagai pimpinan pertubuhan belia yang ada hari ini, apakah cabaran yang dihadapi oleh mereka? Bagaimana mereka boleh membawa belia kita untuk memperjuangkan untuk rakyat serta demokrasi negara?

Kesemua persoalan akan dikupas oleh penceramah-penceramah yang terdiri daripada veteran dan juga pemimpin belia kini.

Bahasa: Bahasa Malaysia

SEMUA DIJEMPUT HADIR!

Untuk pertanyaan: Sila hubungi Seketariat AMK Selangor, SU AMK Selangor (Mahharul 019 285 9984), Pen SU AMK Selangor (Fazly 012 222 9239) ,Ketua Penerangan AMK Selangor (Ezli 017 654 3974), Timbalan Ketua Penerangan AMK Selangor (Siva 016 675 1483)


No comments: