Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, May 18, 2009

SPR tidak boleh halang Pondok Panas - SK

PUTRAJAYA, 18 Mei (SK) : Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak boleh menghalang mana-mana parti untuk mendirikan barung atau pondok panas semasa pilihraya diadakan.

Munurut Pengarah Piliharaya KeADILan Tian Chua, tidak ada sebarang undang-undang yang termaktup dalam perlembagaan bahawa pondok panas tidak boleh didirikan.

“Keadaan dimana pekerja piliharaya bertindak cabar-mencabar antara satu sama lain yang menjadi isu, bukannya pondok panas,” jelas Tian Chua kepada Suara Keadilan.

“Pihak Pakatan Rakyat akan terus mendirikan pondok panas seperti biasa dan meletakkan computer dan pekerja pilihanraya bagi memudahkan perjalanan sesuatu piliharaya kelak,” kata Tian Chua lagi.

Sementara itu, Bendahari Pas Pusat, Dr Hatta Ramli berkata, SPR dikatakan menghalang penubuhan pondok panas kerana mereka berpendapat bahawa ianya tidak perlu.

“Setelah bernbincang SPR kini setuju pula membenarkan pondok panas tetapi tak boleh iklan gambar calon,” kata Dr Hatta.

Pas akan memberitahu di mana lokasi negeri-negeri akan ditempatkan bersama jentera KeADILan dan Dap.

Beliau menyeru semua jentera Pas seluruh negara berkampung di Dewan Undangan Negeri N12 Penanti untuk membantu calon Pakatan Rakyat, Dr Mansor Othman selepas hari penamaan calon pada 23 Mei ini.

Dalam ceramah bersama Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim di Kampung Tok Elong semalam, Dr Hatta berkata, semangat juang yang tinggi amat penting diterjemahkan oleh semua gabungan parti dalam Pakatan Rakyat untuk membuktikan kepada rakyat bahawa tidak mustahil Pakatan Rakyat boleh menjadi pemerintah lebih baik daripada Barisan Nasional.

SK

No comments: