Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, July 21, 2008

Laporan polis Musa dan Gani, Anwar sambung beri keterangan BPR

KUALA LUMPUR, 21 Julai (SK)- Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim, kini sehingga berita ini dituliS, beliau berada di Ibu pejabat Badan Pencegah Rasuah (BPR) untuk menyambung memberi kenyataannya di atas laporan polis yang dibuat terhadap Ketua Polis Negara Musa Hassan dan Peguam Negara Gani Patail.

Anwar tiba di ibu pejabat BPR kira-kira jam 9.50 pagi tadi dan ditemani peguamnya, R Sivarasa serta bekas pegawai khas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Param Cumaraswamy bersama dengan ketua staf pejabat Anwar, Ibrahim Yaacob.

Anwar, 16 Julai lalu, menghabiskan masa kira-kira dua jam memberi keterangan sebelum beliau ditahan oleh sepasukan skuad khas Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, iaitu sejam sebelum jadual pertemuan beliau dengan plis pada jam 2 petang.

Hasil daripada laporan polis yang dibuat beliau terhadap Musa dan Gani, BPR telahmemulakan siasatan berdasarkan daripada laporan kedua-dua mereka memalsukan bukti ketika perbicaraan yang dihadapi Anwar pada 1998 lalu.

ketika itu, Anwar telah ditahan pada 20 September 1998 dan telah dibawa ke Bukit Aman dimana beliau telah dipukul oleh Ketua Polis Negara ketika itu, Rahim Noor sehingga menyebabkan kecederaan teruk dibeberapa bahagian badanya termasuk matanya yang lebam.

Dalam pada itu, Musa pula adalah pegawai penyiasat yang mengendalikan kes terhadapa Anwar sementara Gani pula adalah ketua pendakwaraya.

Anwar, telah berulang kali menegaskan bahawa salinan asal laporan pemeriksaan perubatan telah diketepikan oleh pihak terbabit.

‘Laporan perubatan menyimpulkan bahawa kecederaan yang saya alami adalah konsisten dengan serangan fizikal yang dilakukan,’ katanya dalam kandungan laporan berkenaan.

Bagaimanapun, Anwar berkata kedua-dua Musa dan Gani telah mengetepikan laporan itu dan sebaliknya telah meminta seorang doktor lain, Dr Abdul Rahman Yusof untuk memalsukan bukti di dalam laporan perubatan yang kedua.

Anwar berkata, beliau percaya kedua indidvidu terbabit berada di malam kejadian berkenaan di Bukit Aman sketika beliau dipukul dan kedua-dua mereka menyembunyikan perkara terbabit.

“Saya percaya Musa dan Gani Patail secara aktif terlibat dalam komplot menyediakan laporan kedua terbabit, katanya lagi.

Gesaan beliau supaya kedua-dua mereka disiasat menyebabkan BPR telah memanggil mereka untuk memberi keterangan pada 1Julai lalu, dimana kesalah memalsukan bukti boleh disabitkan dengan hukuman sehingga tujuh tahun penjara.

Sumber: Suara Keadilan

No comments: