Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, November 11, 2008

Bersih: Polis hina lagu ‘Negaraku’ - MP Ketereh

PETALING JAYA, 10 November (SK) - Lagu kebangsaan yang dinyanyikan pada jam 10 malam oleh rakyat Malaysia yang berhimpun di Dewan Sivik Petaling Jaya di sini, gagal dihormati oleh polis.

Dalam kejadian tangkapan 24 orang dalam perhimpunan itu, kira-kira 400 orang sedang menyanyikan lagu negaraku, diserang oleh sekumpulan pihak polis tanpa menunggu Lagu Kebangsaan tamat.

Perhimpunan itu diadakan sempena ulangtahun pertama Perhimpunan 100,000 rakyat Gabungan Pilihan raya Bersih dan Adil (Bersih) setahun lalu.

Menurut Ahli Parlimen Ketereh, Ab Aziz Ab Kadir, lagu Negaraku merupakan lambang penghormatan kepada negara dan polis seharusnya menghormati peserta yang tekun menyanyikan lagu Kebangsaan negara.

Aziz turut memprotes cara polis menyuraikan perhimpunan itu yang disifatkan sebagai keterlaluan dan ganas.

Menurutnya, Polis sengaja memprovokasi peserta semata-mata untuk menghalalkan tindakan mereka.

Aziz juga kesal dengan tindakan polis menghalang tugas wartawan apabila menahan mereka dan hanya membebaskannya dua jam kemudian termasuk wartawan Suara Keadilan Rusnizam Mahat.

Beliau berkata, rakyat seharusnya diberikan ruang kebebasan untuk menyuarakan pendapat seperti yang dijamin dalam perlembagaan. - msh


Sumber: Suara Keadilan

1 comment:

Anonymous said...

Polis itu rasuah dan rasuah itu polis seperti irama dan lagu.