Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Thursday, November 27, 2008

EKONOMI, POLITIK AGENDA UTAMA KONGRES

KONGRES Nasional Tahunan Kelima akan menumpukan kepada agenda politik dan ekonomi yang dilihat sebagai isu utama yang dihadapi negara masa kini.

Isu-isu lain seperti sosial, pendidikan dan agama dijangka akan disentuh dalam ucaptama Presiden, Dr Wan Azizah Wan Ismail menurut Setiausaha Agung, Sallehudin Hashim.

“Pertama sekali ialah isu ekonomi kerana negara sekarang dilanda masalah ekonomi yang besar. Jadi kita berpendapat tidak boleh tidak peringkat awal ini kita mesti terangkan apakah perspektif ekonomi kita sekarang dan apakah cadangan kita kalau kita yang memerintah.
“Jadi sekurang-kurangnya ada perbandingan antara polisi kita dan polisi kerajaan,” beliau berkata.

Mengenai isu politik beliau menambah KeADILan kini memasuki fasa baru dalam perjuangannya dan yakin kepimpinan parti akan mewujudkan dasar yang lebih pragmatik dan praktikal.

Ini kata beliau membabitkan perkongsian kuasa dengan rakan-rakan dari PAS dan DAP dalam gagasan Pakatan Rakyat.

“Kita berkongsi kuasa dan sesuatu yang belum pernah berlaku dalam parti kita dan dalam perkongsian itu mesti ada persefahaman dan dasar tolak-ansur.
“Kita juga mesti berwaspada terhadap pihak lawan yang kita sentiasa memperbesarkan salah faham kecil untuk melemahkan kita,” nasihat Sallehudin.

Beliau juga berkata setakat ini ibu pejabat parti telah menerima lebih daripada 75 usul yang dikemukakan oleh peringkat bahagian di seluruh negara.

“Usul-usul yang kita terima akan ditapis oleh biro politik . Dan apa yang kita lakukan “Selain itu ucapan dasar Presiden akan mengambil kira sebaik-baiknya isu-isu yang terkandung dalam usul-usul dan akan disentuh dalam ucapan dasar itu.
“Jadi dalam perdebatan ucapan dasar perkara itu boleh dibangkitkan oleh anggota perwakilan,” jelas beliau lagi.

Sumber: Suara Keadilan

No comments: