Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, November 28, 2008

Kenyataan Media DSAI

—KENYATAAN MEDIA UNTUK EDARAN SEGERA—

KUALA LUMPUR, 27 NOVEMBER 2008

Kenyataan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Dato’ Liew Vui Keong di Parlimen semalam yang menafikan berlakunya pengaliran keluar pelaburan asing sebanyak RM 38 billion membuktikan sikap tidak bertanggungjawab kerajaan dan kedangkalan Timbalan Menteri tersebut akan kedudukan sebenar aliran pelaburan langsung asing di negara ini.

Kita bukan sahaja menghadapi fenomena aliran keluar pelaburan asing secara langsung(FDI) sebanyak RM38 bilion malah berhadapan dengan pelabur-pelabur tempatan yang mulai melabur di luar negara termasuk sektor pekilangan yang menutup atau mengecilkan operasi kilang-kilang mereka. Kita juga menyaksikan bagaimana pengeluaran pelaburan asing dari bursa saham negara menyebabkan kerajaan terpaksa menyuntik RM5 billion melalui Valuecap Bhd untuk menyelamatkan pasaran saham, dan sebagainya.

Seharusnya Timbalan Menteri berkenaan sedar akan peningkatan mendadak pembuangan kerja dan pemberhentian secara sukarela “VSS” di kilang-kilang dan perusahaan-perusahaan lain diseluruh negara akibat pengaliran keluar pelaburan langsung asing amat meruncing sekarang.

Timbalan Menteri juga perlu menginsafi fenomena aliran bersih pelaburan langsung asing yang negatif ini hanya dialami oleh Malaysia sedangkan negara-negara lain di rantau ASEAN mengalami peningkatan kemasukkan pelaburan langsung asing yang tinggi sehingga mencecah 80.9% berbanding tahun lepas.

Timbalan Menteri sewajarnya menarik balik kenyataan beliau dan saya sekali lagi menyeru agar satu sidang khas di parlimen ini bagi membahas isu yang sebegitu penting.

Datuk Seri Anwar Ibrahim
Ketua Pembangkang
Dewan Rakyat Parlimen Malaysia

No comments: