Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, March 1, 2010

2 Panel Hakim Tarik Diri, Permohonan Anwar Ditunda - TVS

Dua panel daripada panel 3 hakim yang bersidang menarik diri bagi mendengar rayuan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar ibrahim terhadap pembatalan notis rayuan berhubung kes saman fitnah terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad.

Hakim Datuk Zulkifli Ahmad Makinuddin dan Datuk Hashim Yusoff berbuat demikian selepas peguam, Karpal singh memfailkan permohonan supaya mereka menarik diri dari mendengar rayuan itu kerana mereka terlibat dalam perbicaraan pemecatan Anwar sebagai Timbalan Perdana Meneteri pada 1998.

Hakim Tan Sri Ariffin Zakaria menangguhkan prosiding sehingga minggu hadapan bagi mencari hakim untuk menggatikan tempat 2 panel hakim itu.

Mahkamah Rayuan pada 2 November lalu menolak rayuan Anwar dalam saman fitnah RM100 juta terhadap Dr Mahathir atas alasan penggunaan bahasa Malaysia dalam prosiding mahkamah.

Rayuan itu dibuat selepas panel tiga hakim Mahkamah Rayuan pada 10 Oktober lalu membenarkan permohonan Dr Mahathir untuk membatal rayuan itu dan memerintahkan Anwar membayar kos.

Pada 4 Julai 2007, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak saman itu dengan kos selepas membenarkan permohonan Dr Mahathir untuk membatalkan saman itu.

Anwar memfailkan saman pada 26 Januari 2006, mendakwa kenyataan Dr Mahathir yang menggelarnya sebagai seorang homoseksual adalah fitnah, bertujuan mengaibkannya secara peperibadi dan kapasitinya sebagai bekas menteri kewangan dan timbalan perdana menteri.

TVS

No comments: