Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, March 8, 2010

Polis Gempur Majlis PR, Pukul, Tangkap Penyokong - TVS

Sambutan Konvensyen 2 Tahun Pentadbiran Pakatan Rakyat gempar apabila polis dan 200 anggota Unit Simpanan Persekutuan dikerah menggempur majlis tersebut.

Seorang penyokong ditangkap manakala sekurang-kurangnya tiga yang lain terpaksa menerima rawatan di hospital setelah di pukul oleh anggota polis bersenjatakan pistol, gas pemedih mata dan belatan.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin tindakan polis didalangi oleh Umno kerana takut dengan pengaruh Pakatan Rakyat yang masih kuat meskipun berhadapan dengan pelbagai taktik kotor Umno-BN.

"Mereka takut kepada kita dan oleh kerana itu mereka suruh polis untuk halang." Anwar memberitahu ribuan penyokong di Kelab Sultan Sulaiman.

Dalam kejadian 9.55 malam tadi, ribuan hadirin yang turun untuk mendengar syarahan dari pimpinan Pakatan Rakyat terkejut dengan keganasan mendadak ini.

Wartawan kami di lapangan melaporkan beberapa orang menjadi mangsa hayunan belantan, bahkan ada yang turut dipijak selepas terjatuh.

Sasaran mereka adalah pentas utama, yang menempatkan Anwar.

Terjahan polis itu dilakukan ketika Naib Presiden PKR Azmin Ali sedang berucap dan Anwar masih dalam perjalanan ke kelab itu.

Orang-ramai segera memenuhi ruang pentas, mengutuk keganasan ini. Laungan reformasi kembali bergema di padang bersejarah ini, yang pernah menyaksikan kebangkitan rakyat Malaya menentang penjajah.

Antara yang hadir pada majlis itu adalah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, Timbalan Presiden Dr Syed Husin Ali, dan Naib Presiden Pas Mahfuz Omar.

"Kita tidak akan berundur, ketika menghadapi kuku besi kezaliman," laung seorang aktivis.

Laungan reformasi semakin kuat, dan polis kelihatan berwaspada dengan raifal pelancar gas pemedih mata.

Polis memberi alasan bahawa permit ceramah hanyalah untuk di dalam dewan sahaja. Dua trak meriam air dikerah ke lokasi, mendesak orang-ramai mengosongkan padang Kelab Sultan Sulaiman.

Sebaik sahaja Anwar tiba, polis memberi keizinan untuk meneruskan ceramah.

Orang-ramai memenuhi segenap ruang dewan, untuk mendengar amanat dari Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.

Ini adalah kejadian kedua polis menghalang acara Pakatan Rakyat. Polis malam semalam menghentikan makan malam anjuran DAP di Kepong.

Tindakan samseng polis berlaku di ambang dua tahun genap Pakatan Rakyat membentuk kerajaan di Kedah, Pulau Pinang, Perak, dan Selangor di samping mengekalkan Kelantan.

Gagasan itu juga merampas 82 kerusi Parlimen, sekali gus menafikan majoriti dua-pertiga Umno-BN.

TVS

No comments: