Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Thursday, March 25, 2010

Umno-BN Melaka Promosi Arak Kepada Muda Mudi - SK

KUALA LUMPUR 24 Mac - KEADILAN Melaka mendesak Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam mengemukakan penjelasan berhubung iklan yang mempromosikan arak percuma secara terbuka di negeri itu.

Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Melaka Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata desakan itu melambangkan keseriusan Pakatan Rakyat mengambil tindakan bagi mengawal kebejatan sosial yang semakin menular di negara ini.

Beliau juga menyifatkan perbuatan sedemikian sebagai keterlaluan kerana iklan tersebut menawarkan galakan secara terbuka sehingga mendorong masyarakat terutamanya golongan muda-mudi terjerumus ke kancah tidak sihat.

"Baru-baru ini kita didedahkan dengan isu sebatan Kartika yang sehingga kini masih belum selesai dan sekarang saya benar-benar tidak faham kenapa ia masih berlaku seolah-olah tiada pengawasan yang ketat dan sempurna dilakukan kerajaan negeri bersama majlis daerah untuk mengekang usaha sedemikian," kata beliau ketika diminta mengulas berhubung satu iklan yang dipaparkan oleh sebuah laman blog di kijang59.blogspot.com baru-baru ini.

Iklan yang dipasang di Taman Melaka Raya itu tertera perkataan 'Free Beers Tomorrow, Shirts and Shoes Required, Bra and Panties Optional'.

Menurutnya kegagalan sistem perundangan di negeri itu antara punca kejadian seumpama ini berlaku.

Beliau juga mengandaikan hal demikian mempunyai kaitan dengan kuasa rasuah.

"Ini menunjukkan kerajaan negeri gagal mengadakan undang-undang syariah sedangkan peraturan pengamalan minuman arak ini di bawah hukum agama.

"Lebih yang merunsingkan saya, dikhuatiri jika perkara ini disebabkan ada unsur-unsur rasuah dan kemungkinan ini menguatkan lagi dakwaan saya kerana dengan sewenangnya lesen penjualan arak di bawah penjagaan Pihak Berkuasa Tempatan diluluskan oleh Ketua Menteri," ujar beliau lagi.

Sehubungan itu beliau menggesa Jabatan Agama Islam Melaka melakukan siasatan segera dan mengheret pesalah terbabit ke muka pengadilan.

Shamsul turut menegaskan sekiranya Ali Rustam enggan memberi penjelasan berhubung isu ini, beliau sendiri tidak akan teragak-agak untuk membuat perhitungan seterusnya.

Sementara itu tinjauan PAS Melaka mendapati puluhan muda-mudi Melayu memasuki pelbagai kelab malam di kawasan itu tanpa segan silu meskipun kawasan itu merupakan majoriti masyarakat Cina.

SK

No comments: