Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, March 5, 2010

Akhirnya… Kau Pergi Jua - PerakExpress

Mohsen kini sudah berada di Jakarta. Sebaik saja membuat kenyataan keluar PKR, Mohsen menerima habuan sebanyak satu juta ringgit yang telah disampaikan kepadanya oleh orang perantaraan Umno, iaitu…Dr. Ibrahim Saad. Apakah layak Mohsen bercakap tentang prinsip dan perjuangan mempertahankan ugama sedangkan dia sendiri korup bertuhankan wang?

Dari Umno dia datang..kepada Umno dia kembali. Semalam Mohsen pulak cabut lari.

Tak putus-putus orang telepon dan sms aku pasai apa Mohsen lari. Tak larat nak jawab. Kita cuba bagi tau dia tentang tanggungjawab dia kepada rakyat…tapi kalau dia tak mau dengaq…mampuih pi la.

Semuanya pasai duit. Tok sah dok bagi macam-macam alasan la. Salehudin cabut pasai tak dapat jawatan CEO Perangsang. Zahrain cabut pasai kontrak untuk anak dia kena cancel. Tee Beng tak cukup duit nak bayaq hutang. Mohsen kecewa pasai tak dapat projek.

Semua orang dok kutuk PKR. Semua orang dok kutuk Anwar.
Orang yang mengundi PKR dok kutuk. Member dalam Pakatan pun dok kutuk.

Aku pun cuba kutuk Anwar. Tapi bila Anwar sendiri pun rasa sedih dan sakit hati…aku tak jadi kutuk.

Semasa kempen PRU 12 yang lalu…Anwar berceramah di satu tempat di Penang. Selesai ceramah…seorang perempuan Cina yang sudah berumur datang berjumpa Anwar. “You’re our hope for the future. We may not be around at that time but we want to ensure our children are in good hands. Please look after my children.” Itu yang perempuan Cina tu kata kat Anwar.

Selepas ceramah tu, Anwar pergi ke Bayan Baru tempat Zahrain berceramah. Dan ketika Anwar berucap, dia kata..” Kepercayaan yang Tuan-tuan berikan kepada saya adalah satu amanah yang cukup besar. Dan saya akan memastikan, bahawa mereka yang akan memikul tanggungjawab ini akan melakukan yang terbaik. Dan saya menaruh sepenuh kepercayaan kepada Zahrain untuk memikul amanah yang Tuan-tuan berikan. Undilah Zahrain sebab dia adalah yang terbaik untuk Bayan Baru.”

Tup-tup Zahrain hilang akai. Dia lupa apa yang dia janjikan kepada rakyat yang mengundi dia. Dia lupa kepada amanah yang diberikan oleh pengundi Bayan baru. Dia mengkhianati amanah yang diberikan oleh rakyat.

Tee Beng pun macam tu. Tapi oleh kerana dia orang Penang, aku tak banyak tau tentang dia. Cuma yang aku tau dia kaki judi. Tapi nak buat macam mana? Cara pemilihan calon masa tu main tangkap muat saja.

Tentang Mohsen…dia orang Bagan Serai…orang Perak. Kalau hangpa tanya aku …aku sendiri tak kenai. Kalau jumpa tengah jalan pun aku tak kenai. Tapi pergerakan wakil-wakil rakyat PKR dalam negeri Perak sentiasa dalam radar aku.

Cerita Mohsen nak keluar PKR sudah kedengaran kira-kira sebulan lalu. Alasannya cukup mudah…dia tak cukup duit. Dia komplen, tak diberi jawatan dalam GLC. Serupa macam Salehudin.

Ini semua budaya Umno. Bila jadi YB…kena pegang Pengarah sana..pengarah sini. Yang ni Anwar cuba hapuskan. Masa Umno memerintah, kita kutuk depa. Tapi bila kita memerintah…kita pun nak buat macam depa. Tak ada beza diantara Umno dengan kita!!

Dan apabila dasar ini diperketatkan…ramai la YB PKR yang tak puashati. Dan Umno mengambil kesempatan dari situasi ini.

Mohsen sepatutnya keluar pada 23 hb Feb yang lalu. Pada 19 Feb, aku dapat info dari seorang member yang menghadiri satu ceramah Umno yang disampaikan oleh Hanafiah Man di Batu Gajah. Hanafiah mengatakan bahawa satu sidang media akan diadakan di Ipoh oleh ahli-ahli PKR yang tak puashati terhadap Mustafa Kamil Ayub.

Ramai ahli-ahli PKR dari Sungai Manik sudah ditempah untuk menghadiri sidang media tersebut dan akan diketuai oleh YB Mohsen. Maklumat ini didedahkan dan perancangan mereka terbantut.

Semua perancangan ini dilakukan oleh Fauzi Muda. Ketua Cabang PKR Ipoh Barat. Fauzi Muda juga merupakan orang yang membuat laporan polis mengatakan Najib membayarnya 50 juta. Aku pun heran macam mana PKR masih simpan orang macam ni.

Pada 23 hb Feb, Mohsen baru balik dari Korea Selatan. Bersama-sama dengan Zul Nordin. Bila dia dapat tahu perancangan untuk mengadakan sidang media itu sudah dibocorkan, dia menghilangkan diri. Fauzi Muda tersangat marah dan melontarkan maki hamun kepada orang yang memecahkan rahsia tersebut.

Siapa Fauzi Muda? Ramai yang masih ingat macam mana dia membuat Akuan Bersumpah mengatakan Najib menawarkan 50 juta kepadanya untuk membawa ADUN PKR melompat.

Masa tu aku kutuk dia. Sebab bagi aku…tawaran 50 juta itu bukan perkara penting, tapi hubungan dia dengan Umno itu yang aku pertikaikan.

Fauzi Muda masih menjadi Ketua Cabang PKR Ipoh Barat. Tapi dalam masa yang sama, dia juga mempunyai hubungan rapat dengan ‘Samurai’, Pemuda Umno. Satu team geraksaraf yang ditubuhkan selepas retreat Pemuda Umno di Janda Baik tahun lepas.

Team ‘Samurai’ Pemuda Umno terus mengasak, mengugut dan memujuk ADUN-ADUN dan ahli Parlimen PKR untuk keluar parti. Ia dimulakan sejak Disember 2009 dan di Perak, Team Samurai ini diketuai oleh Hanafiah Man.

Adakah ini hanya propaganda? Atau mencari alasan untuk mengalih perhatian? Tunggu bukti-bukti perancangan yang di lakukan oleh Pemuda Umno dalam siri Polifiksyen esok.

PerakExpress

No comments: