Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, March 29, 2010

Zambry Gagal Tarik Pelaburan, Majukan Perak - SK

TAIPING 28 Mac - Ahli Dewan Undangan Negeri Pokok Assam, Yee Siu Kai mendakwa kerajaan negeri Perak di bawah pentadbiran Menteri Besar 'Mahkamah', Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir gagal memacu ekonomi negeri tetapi sebaliknya hanya mempromosi Umno dan membazir wang rakyat.

Umpamanya kata Yee daripada menumpukan perhatian untuk menarik pelaburan luar ke Perak, Zambry didakwa menghabiskan masa memberi hadiah berupa wang kepada pelajar-pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia.

"Menteri Besar tidak tarik pelabur ke Perak tapi habiskan masa setiap hari beri hadiah kepada pelajar cemerlang SPM dengan memakai baju Umno. Ini tugas Pengarah Pelajaran bukannya kerja seorang Menteri Besar.

"Tugas Menteri Besar adalah untuk mencari pelabur supaya golongan muda mudi ada kerja dan tidak menganggur. Zambry tidak ada halatuju untuk naikkan ekonomi Perak. Dia dan barisan Exco ditunjuk belajar bahasa Mandarin, ini satu pembaziran masa dan wang rakyat," tegas Yee semasa pelancaran program Gempita Perak Ke Putrajaya di Simpang, Taiping semalam.

Beliau berkata dengan kenaikkan harga bijih timah di pasaran dunia adalah diharapkan Zanbry akan melakukan sesuatu untuk mengambil peluang mengaktifkan semula industri perlombongan bijih timah di Perak tetapi sedihnya gagal berbuat demikian.

Yee juga membidas barisan Exco kerajaan negeri Umno-BN yang dilihat tidak pro-aktif dan benar-benar bekerja untuk membawa perubahan kepada rakyat Perak.

"Saya nak tanya apa projek persekutuan yang Zambry dan Exconya bawa ke negeri Perak? Tidak ada. Malah kerajaan negeri terpaksa bayar RM37 juta kepada kerajaan pusat berhubung tanah di Aulong dan Kamunting untuk penduduk setinggan.

"Apa kerja (Datuk) Dr Mah Hang Soon (Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam) mengenai projek kilang magnesium di Kamunting? Sehingga kini tidak ada laporan kelulusan EIA dan Kementerian Kesihatan samada kilang tersebut selamat dan tidak jejaskan keselamatan penduduk.

"Begitu juga dengan (Datuk) Hamidah Osman (Exco Kanan serta Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan, Pembangunan Usahawan, Pelancongan dan Hal Ehwal Wanita), apa yang dibuat untuk majukan industri pelancongan di Perak kecuali adakan pertandingan untuk sektor perhotelan pusat membeli belah. Projek untuk rakyat tidak ada langsung," jelas beliau lagi.

Yee berkata Malaysia akan menjadi pengekspot terbesar pembantu rumah mengatasi Indonesia dan Filipina dalam tempoh 20 tahun akan datang sekiranya Umno dan Barisan Nasional terus kekal berkuasa.

"Ini kerana Umno-BN sekarang sedang merompak kekayaan negera ini secara senyap atau terang-terangan. Satu hari nanti semua hasil bumi dan alam sekitar kita akan lenyap dirpmpak oleh Umno-BN. Akhirnya kita menjadi pengekspot pembantu rumah yang terbesar di rantau ini," Yee memberi amaran.

SK

No comments: