Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, March 29, 2010

Chua: Tugas kita bermula hari ini... - Malaysiakini

Presiden MCA yang baru, Datuk Seri Chua Soi Lek berkata keputusan hari ini merupakan permulaan untuk menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan oleh perwakilan.

"(Kita) akan bergerak ke hadapan secara inklusif dan kolektif. Tugas kita baru bermula pada hari ini," katanya dalam sidang media sejurus selepas keputusan diumumkan.

Tambahnya, anggota parti perlu menghargai presiden terdahulu - Datuk Seri Ong Tee Keat dan Tan Sri Ong Ka Ting.

Katanya lagi, beliau berharap kedua-dua tokoh berkenaan akan terus memberi nasihat berkaitan hal parti, dan beliau juga sedia mendengar nasihat berkenaan demi mengukuhkan MCA.

Sementara itu, seorang naib presidennya, Ng Yen Yen berkata kemenangan beliau serta tiga yang lain - Datuk Donald Lim Siang Chai, Datuk Chor Chee Heung dan Gan Ping Sieu - merupakan gandingan hebat kepada parti.

"Apa yang penting selepas ini adalah bekerja bersama-sama untuk memastikan kesatuan dalam parti," katanya kepada wartawan selepas keputusan diumumkan malam ini.

Katanya lagi, beliau tidak ada masalah untuk bekerjasama dengan presiden, timbalan dan naib presiden yang lain.

Beliau juga menyeru Lim, Chor dan Gan untuk bersama-sama memastikan proses menyatupadukan MCA walaupun masing-masing daripada kem berbeza.

"Ini adalah adat pertandingan... Ini adalah apa yang perwakilan mahu," katanya lagi yang gembira dengan keputusan pemilihan hari ini.

Sementara itu, ketua pemuda parti itu Datuk Wee Ka Siong berkata keputusan hari ini merupakan keputusan perwakilan dan ianya perlu dihormati.

"(Keputusan) ini bukan tentang pandangan peribadi, sama ada anda suka seseorang itu atau tidak," katanya kepada wartawan di Wisma MCA, Kuala Lumpur.

Ditanya mengenai perbalahan antara puak dalam parti itu, beliau berkata keputusan perwakilan hari ini adalah untuk menghalang puak tertentu mendominasi jawatankuasa pusat.

“Sebelum pemilihan tentulah kempen boleh jadi agresif. Mesej yang paling signifikan yang dihantar oleh perwakilan ialah mereka tidak mahu melihat mana-mana kumpulan untuk mendominasi jawatankuasa pusat.

'Sebab itulah anda lihat pemimpin-pemimpin berbeza, sekarang mereka mahukan pasukan MCA.

“Suka atau tidak, kita (sekarang) terpaksa bekerjasama. Inilah mandat yang diberikan oleh perwakilan dan kita perlu bekerjasama untuk kebaikan parti," tambahnya.

Keputusan pemilihan MCA hari ini memperlihatkan mereka yang menang, merupakan campuran penyokong kepada Chua, Ka Ting dan Tee Keat.

Datuk Seri Liow Tiong Lai yang menang jawatan timbalan presiden, merupakan regu kepada Ka Ting, manakala bagi naib presiden pula, Dr Ng dikaitkan dengan Chua, Chor (Ka Ting), Gan (Tee Keat) manakala Donald Lim dilihat tidak memihak.

Manakala pemenang kerusi jawatankuasa pusat juga merupakan campuran penyokong yang terdiri daripada sebelas penyokong Chua, Ka Ting (9) dan Tee Keat (5).

Ketika sidang akhbar itu berlangsung, Tiong Lai muncul dan memberi ucapan ringkas mengucapkan tahniah pada presiden baru dan kepimpinannya.

Turut hadir ialah ialah Yen Yen, Ping Sieu, Chor, Donald Lim dan Ka Siong.

Bagaimanapun Ketua Wanita, Datin Paduka Chew Mei Fun tidak kelihatan. Chew sebelum ini berikrar untuk meletak jawatannya dalam parti jika Chua menang dipilih sebagai presiden.

Ditemui selepas keputusan diumumkan, Chew berkata, beliau akan membuat satu pengumuman pada 2 April ini selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa pusat pergerakan Wanita MCA.

"Saya tidak mahu merosakkan saat gembira yang kita raikan sekarang," katanya.

Reaksi Ka Ting

Sementara itu, Ka Ting pula berkata, beiau menghormati keputusan para perwakilan dan menerima kekalahannya.

Beliau berharap semua ahli parti itu akan berkongsi sentimen yang sama.

"Saya akan kembali semua kepada kehidupan (bersara sebagai presiden MCA) yang telah saya sesuai dengan diri saya. Saya juga akan meneruskan khidmat saya sebagai ahli parlimen," katanya.

Reaksi Tee Keat

Sementara itu, Tee Keat pula memberithu pemberita bahawa beliau merasa tenang dan juga tidak terperanjat dengan keputusan hari ini.

Sejurus selepas itu, Tee Keat berikrar akan terus mendesak pihak berkuasa untuk mengambil tindakan berhubung skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Katanya, selagi beliau menjadi ahli parlimen beliau tidak akan melepaskannya isu PKFZ.

Tee Keat memulakan siasatan terhadap projek PKFZ yang mengalami kerugian besar selepas diantik sebagai menteri pengangkutan pada 2008.

Malaysiakini

No comments: