Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, March 12, 2010

MTUC: GST Bebankan Pekerja dan Buruh - TVS

Golongan pekerja berpendapatan rendah paling teruk menerima padah jika kerajaan Umno Barisan Nasional berdegil mahu melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Sambil melaungkan amaran itu, Kongres kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) juga selari dengan polisi Pakatan Rakyat supaya mewujudkan skim gaji minimum terlebih dahulu.

Bercakap pada persidangan meja bulat anjuran kerajaan Selangor,

Presiden MTUC, Syed Shahir Syed Mahmoud adalah antara 25 panel bersama antara lain ialah Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok dan Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago.

Persidangan itu mengumpulkan pelbagai golongan seperti Ahli Parlimen, Badan Pemikir, Persatuan Pengguna serta Peniaga bagi menilai aspek yang bakal berlaku apabila GST dilaksanakan

Presiden MTUC, Syed Shahir Syed Mahmoud menganggap penetapan gaji minimum penting bagi menampung kenaikan harga barangan yang dijangka naik sebaik sahaja pelaksanaan GST.

Jadi bagi pihak pekerja, selagi tidak ada suatu penjelasan yang benar-benar meyakinkan kita tidak yakin dengan gst, pertama, keduanya seperti mana saudara Charles berkata bahawa setakat ini di Malaysia tiada gaji minimum yang menyeluruh daripada semua sektor dan kita dapati jika mereka masih dalam keadaan macam ini dan dikenalkan dengan sistem cukai yang baru, kos akan meningkat dan kehidupan mereka akan menjadi lebih teruk dan sudah tentulah kualiti kehidupan akan merosot

Syed Shahir juga menegaskan beliau enggan mempercayai lagi janji-janji kerajaan Umno BN kononnya hasil GST akan digunakan kebajikan rakyat.

Contohnya, BN sebelum ini ber janji kononnya keuntungan dari kenaikan harga petrol dan tol pada tahun 2004 dan 2005 akan digunakan untuk membaiki sistem pengangkutan di ibu negara tetapi ia tidak dilaksanakan.

Dakwaan sepertimana yang pernah kita lihat dulu, tak silap saya 2005, 2006, dinaikkan harga bahan bakar petroleum pada tahun 2006. Dinyatakan subsidi itu akan memberi simpanan kepada pemerintah.

Dia kata akan menggunakan ini utk meng'eficientkan lagi hal yang berkaitan dengan pengangkutan awam di Lembah Kelang, tetapi seperti apa yang saudara-saudara maklum, saudara sebagai pemandu atau penumpang mendapati ianya bertambah buruk.

TVS

No comments: