Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, October 22, 2008

MMA mahu arahan jelas doktor layak periksa kes liwat

Majlis Perubatan Malaysia (MMC) perlu mengeluarkan arahan jelas mengenai doktor yang layak dan diberi kuasa menjalankan pemeriksaan kes-kes liwat demi mengelak kekeliruan dan melindungi profesion perubatan, kata Persatuan Doktor Perubatan Malaysia (MMA) hari ini.

"Terdapat kekeliruan di hospital di kalangan doktor bila orang-orang yang dikatakan mangsa liwat dibawa masuk ke bilik kemalangan dan kecemasan," kata presiden MMA Datuk Dr Khoo Kah Lin.

Pada 2006 sejumlah 180 kes liwat dilaporkan kepada polis, bagaimanapun, tidak terdapat data tentang berapa banyak diperiksa oleh pakar dan kaedah yang digunakan bila ujian DNA tidak terdapat dengan mudah.

Dalam tulisannya di ruangan Presiden dalam surat berita terbaru MMA, Dr Khoo menggesa orang ramai jangan mempolitikkan perubatan kerana ia menjejas pengadu dan profesion berkenaan.

Bila perubatan dicampuradukkan dengan politik, keadaan menjadi kelam dan samar, kata beliau dalam laporan Bernama.

"Inilah yang benar-benar berlaku baru-baru ini bila liwat, DNA, pemeriksaan tidak layak, laporan perubatan menjadi 'istilah' bisikan," kata Dr Khoo.

Beliau merujuk kepada kes liwat berprofil tinggi melibatkan ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam mana nota doktor berkenaan mengenai pengadu dibocorkan kepada orang awam dan menjadi pokok perdebatan.

Berikutan itu, tidak saja media, malah orang biasa juga memberikan pendapat mengenai isu itu dan menjadi pakar dalam pelbagai aspek prosedur perubatan, liwat dan undang-undang.


Sumber: Malaysiakini

No comments: