Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, August 28, 2009

Inkues Teoh: Tidak dengar sebarang pergaduhan babitkan mendiang, kata pegawai SPRM - mStar

SHAH ALAM: Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak mendengar sebarang pergaduhan atau bunyi bising di pejabat suruhanjaya berkenaan sekitar pukul 2 hingga 2.30 pagi pada 16 Julai lalu.

Perkara tersebut dinyatakan saksi ke-18 inkues kematian pembantu politik seorang exco Selangor, Teoh Beng Hock, Mohd Najeib Ahmad Walad.

Mohd Najeib yang merupakan Penolong Penguasa SPRM Selangor berkata, suasana di pejabat SPRM pada awal pagi berkenaan adalah dalam keadaan tenang dengan beberapa orang pegawai masih menjalankan tugas masing-masing.

"Pada masa itu keadaan di pejabat SPRM tenang, saya tak dengar suara orang betengkar pada masa itu," katanya semasa menjawab soalan peguam pihak keluarga Teoh, Gobind Singh Deo.

Kenyataan tersebut dilihat bertentangan dengan keterangan saksi ke-16 semalam, Mohd Anuar Ismail bahawa beliau mendapat maklumat terdapat pergaduhan antara Teoh dan Tan Boon Wah di tandas pejabat SPRM kira-kira pukul 2 pagi pada 16 Julai lalu.

Mohd Anuar yang juga pegawai penyiasat SPRM memaklumkan kepada mahkamah semalam bahawa beliau telah dimaklumkan oleh seorang pegawai lain yang bernama Bulkani Paharuddin mengenai pergaduhan tersebut.

"Kamu katakan keadaan di pejabat tenang, jadi kalau orang jerit, marah-marah, atau gaduh kamu boleh dengar?" soal Gobind kepada Mohd Najeib.

"Tidak, saya tak dengar... kalau saya dengar orang bertengkar saya akan lari," jawab Mohd Najeib.

Jawapan beliau itu menyebabkan suasana mahkamah menjadi sedikit bising dengan gelak tawa wakil media dan orang awam yang mengikuti prosiding inkues pada petang ini.

Gobind kemudiannya berkata: "Oh... kamu akan lari bila dengar orang bertengkar?

"Di sini saya ingin saya katakan apa yang Mohd Anuar beritahu mahkamah semalam bahawa Teoh dan Tan Boon Wah bertengkar adalah satu penipuan.

"Mohd Najeib bagaimanapun tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut.

"Tidak... saya tidak tahu, saya tidak berada di situ pada masa itu," kata Mohd Najeib.

mStar

No comments: