Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, August 21, 2009

PA Ronnie disiasat SPRM 10 jam, dibebas dengan ikat jamin - mStar

PUTRAJAYA: Pembantu khas kepada Ronnie Liu, Wong Chuan How dibebaskan dengan ikat jamin tunai RM3,000 dan RM50,000 jamin mulut selepas ditahan bagi membantu siasatan berhubung salahguna peruntukan wang kerajaan negeri.

Wong keluar dari ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kira-kira pikul 10.40 malam tadi selepas memberi keterangan hampir sepuluh jam.

Bagaimanapun beliau dikehendaki hadir semula ke ibu pejabat SPRM itu pada 18 September depan.

Ahli Majlis Perbandaran Sepang itu mula memasuki pejabat SPRM pada pukul 8.45 pagi semalam dengan bertongkat diiringi dua peguam iaitu Ahli Parlimen Seremban, John Fernandez dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Kepayang, Cha Lee Lin.

Turut mewakili beliau ialah dua lagi peguam yang dilantik oleh kerajaan negeri Selangor iaitu Imran Hadzalie Abdul Hamid dan Amir Khusyairi Mohamad Tanusi.

Wong, 51, hadir bagi membantu siasatan berhubung salah guna peruntukan ADUN membabitkan 235 projek bernilai hampir RM500,000.

Beliau disiasat di bawah Seksyen 18 dan 23, Akta SPRM.

Menurut Cha, pihaknya berpuas hati dengan layanan yang diberikan oleh pihak SPRM terhadap anak guamnya sepanjang proses merakam percakapan dan siasatan dijalankan.

Tambah beliau pihaknya memberikan kerjasama penuh terhadap SPRM dengan mengemukakan semua dokumen asal yang dikehendaki untuk diteliti dan disemak.

"Petang tadi kami telah menunjukkan semua dokumen asal yang berkaitan kepada pegawai yang terbabit untuk disemak.

"Sebanyak sepuluh set dokumen telah diambil oleh pegawai SPRM untuk tindakan mereka yang seterusnya, yang selebihnya telah dipulangkan kepada kami," katanya ketika ditemui lewat malam semalam.

Jelas berliau sepuluh dokumen berkenaan adalah melibatkan rekod bagi sepuluh peruntukan wang kerajaan negeri.

Kata Cha lagi, pihak SPRM akan mengunjungi Pusat Khidmat Masyarakat ADUN DAP Sungai Pelek pada pagi ini untuk membuat semakan lanjut berhubung dokumen lain yang berkaitan.

Ditanya sama ada kunjungan SPRM ke pusat khidmat ADUN itu adalah kerana kegagalan pihaknya mengemukakan dokumen yang berkaitanm, Cha berkata: "Sebenarnya kita sudah bawa ke sini tapi saya percaya mereka mungkin tidak ada cukup masa untuk semak kesemuanya.

"Ini kerana perjanjian kami dengan mereka ialah, kami bawakan dokumen tersebut untuk disemak dan ia mesti dipulangkan pada hari ini, kecuali dengan beberapa kes yang berkaitan telah diserahkan kepada mereka."

mStar

No comments: