Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, December 23, 2008

Hudud Dan Qisas Isu Lama??

Menjelang Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu pelbagai isu diketengahkan oleh pihak BN untuk meraih undi rakyat Kuala Terengganu.

Antara yang paling mendapat perhatian adalah mengenai hukum hudud dan qisas.Menurut Ahli Exco Kerajaan Negeri Kelantan YB Dato’ Haji Husam Musa,Kerajaan tetap akan melaksanakan hukum hudud ini sekiranya kerajaan Malaysia bertukar tangan.

Seperti dalam wacana perdana baru-baru ini di Balai Islam,Dato’ Husam mencabar Khairy Jamaluddin untuk menyuarakan hal ini di Parlimen sekiranya perjuangan BN ke arah cara perjuangan islam.

Menurut beliau “dalam perjuangan Pas agendanya ini akan terus dilakukan,tetapi dalam Pakatan Rakyat mana-mana polisi mestilah dilakukan secara bersama bukannya seperti yang dinyatakan oleh media-media BN”jelas beliau.

Menurut Dato’ Husam lagi,BN sanggup menggunakan media untuk kepentingan mereka seperti mana pilihan raya kecil di Permatang Pauh dimana BN menggunakan isu liwat Anuar Ibrahim sebagai senjata yang memakan diri sendiri.Begitu juga yang digunakan BN dalam pilihan raya kecil di Kuala Terengganu P36 iaitu isu hudud dan qisas.

Menurut Tok Guru Nik Abdul Aziz,hukum hudud adalah dari Allah s.w.t dan bukannya hukum dari Pas.Tok Guru menegaskan lagi kenapa hukum gantung yang dibawa oleh penjajah eropah itu tidak di pertikaikan malahan hukum Allah pula yang di kecam.

Beliau berkata demikian sempena majlis bertemu wartawan di Pejabat Pas Negeri di Jalan Dato’ Pati.


Sumber: Husam Musa

No comments: