Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Thursday, October 9, 2008

Kes Anwar ditangguh sehingga 31 Oktober

[DIKEMAS KINI] KUALA LUMPUR: Selepas tiga hari pihak pembelaan berhujah berhubung bantahan mengenai kesahihan sijil pemindahan ke Mahkamah Tinggi yang ditandatangani Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, Mahkamah Sesyen hari ini memutuskan untuk menyambung sesi penghujahan pada 31 Oktober depan.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim S.M. Komathy Suppiah setelah mempertimbangkan pemintaan pihak pembelaan yang diketuai Sulaiman Abdullah kerana anak guamnya akan menghadiri persidangan Dewan Rakyat bermula Isnin depan.

Hakim juga mengarahkan supaya arahan yang dikeluarkan semalam bagi mengenepikan afidavit Datuk Seri Anwar Ibrahim termasuk laporan-laporan akhbar yang memetik kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar yang mengatakan Peguam Negara tidak boleh terlibat dalam kes liwat ini agar tidak disiarkan di media ditarik balik.

Keputusan itu dibuat selepas mahkamah kembali bersidang pada pukul 3.10 petang tadi.

Sebelum itu, prosiding pada sebelah pagi tadi bermula dengan Sulaiman berhujuah untuk meminta hakim menarik balik arahan kepada media yang dilarang menyiarkan afidavit Anwar mengenai pertuduhan terhadap Abdul Gani.

Bagaimanapun Timbalan Kanan Pendakwa Raya, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden berkata arahan itu hanya digunapakai hingga prosidingnya selesai.

Alasan yang diberikan pihak pendakwa itu ialah terdapat media yang salah melaporkan fakta di dalam prosiding bantahan awal permohonan pendakwa raya untuk memindahkan kes liwat ini ke Mahkamah Tinggi.

Sulaiman akan kembali berhujah pada 31 Oktober depan.


Sumber: mSTAR

No comments: