Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Sunday, October 19, 2008

Subjek Sejarah bukan cara atasi masalah perkauman

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Hrkh) - Pelaksanaan pengajaran sejarah di peringkat sekolah rendah dianggap sebagai salah satu jalan yang diambil oleh kerajaan Umno-BN untuk mengatasi masalah rakyat yang telah buta sejarah.

Profesor di Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Sosial dan Kemasyarakatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Dr Nik Anuar Mahmud berkata demikian ketika dihubungi Harakahdaily.

"Saya bersetuju dengan cadangan kerajaan untuk melaksanakan pengajaran subjek sejarah di peringkat UPSR, tetapi ia bukanlah satu-satunya cara untuk mengatasi masalah ketegangan hubungan kaum kerana banyak lagi cara yang boleh digunakan,"jelasnya.

Tambahnya lagi, para pelajar sekarang ini hanya mempelajari subjek berkenaan hanya untuk lulus bagi mendapatkan sijil tamat pengajian semata-mata tanpa menghayati iktibar serta pengajaran di sebalik peristiwa lalu.

"Seperti juga halnya dengan sikap umat Islam yang tidak mengambil iktibar daripada kitab al-Quran yang dibaca sehari-hari," katanya.

Rakyat katanya, perlu mengetahui sejarah yang merupakan asas kepada permulaan kedatangan orang Melayu ke negara ini.

"Ianya perlu kerapkali diingatkan bahawa negara ini milik orang Melayu dan bagaimana negara ini dibuka," ujarnya.

Ditanya mengenai pelaksanaan, pihaknya berkata kerajaan mungkin akan memanggil pakar-pakar sejarah bagi membincangkan sistem yang sesuai bagi mengaplikasikannya.

Namun beliau masih tidak berpuas hati dengan tahap pengetahuan ilmu sejarah dalam masyarakat pada hari ini.

Nik Anuar mendakwa antara faktor yang menyebabkan situasi ini adalah kerana kebanyakan institusi pengajian tinggi kini hanya menumpukan kepada aspek kemahiran dan ekonomi semata-mata.

"Kini hanya beberapa IPT sahaja yang menawarkan mata pelajaran sejarah, sama nasibnya juga dengan subjek pengajian Islam.

"Kita lihat IPT baru yang ditubuhkan tidak lagi menyediakan kursus-kursus ini, sekaligus merugikan masa depan rakyat pada masa akan datang," demikian ujarnya.

Pengajaran mata pelajaran sejarah di peringkat sekolah rendah yang akan dinilai dalam peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah telah dipersetujui oleh kerajaan.

Ia turut menerima reaksi yang positif daripada pelbagai pihak. - mks. _


Sumber: HarakahDaily

No comments: