Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, November 25, 2008

Mekanisme urus harga petrol diputus minggu depan

KUALA LUMPUR: Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) akan bermesyuarat Isnin depan bagi memutuskan mekanisme yang lebih sahih dan stabil bagi menentukan harga petrol.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, majlis tersebut akan mempertimbangkan sama ada akan menetapkan harga lantai minimum atau menetapkan satu sistem apungan harga yang terurus mengikut penurunan harga minyak mentah dunia yang kini mencecah US$50 setong.

"Perkembangan ini adalah di luar jangkaan, harga minyak jatuh dengan begitu nyata. Kita akan berbincang halatuju yang akan kita ambil. Adakah kita akan tetapkan harga lantai atau meneruskan dengan sistem sedia ada di amna kita mengurangkan harga (minyak tempatan) bila harga (minyak mentah dunia) jatuh.

"Jika kita tetapkan harga lantai, berapa rendahkah harganya atau kita akan melaksanakan sistem apungan terurus," katanya kepada media selepas pembukaan Persidangan Kelima Ketua Asean Mengenai Hakmilik Intelek (HIPOC), di sini, hari ini.

Pada masa ini, harga petrol disesuaikan sekali dalam masa dua minggu berdasarkan harga pasaran. Harga petrol di pam kini adalah RM2 seliter sementara harga diesel RM1.90 seliter.

Shahrir berkata, majlis itu juga akan melihat kepada 'pro dan kontra' setiap mekanisme, dari segi kelebihan-kelebihan kepada orang ramai secara lebih luas, sumbangan kepada kerajaan simpanan kerajaan dan kesan perkembangan sumber tenaga alternatif.

Dalam perkembangan yang lain, Shahrir berkata, Usul Perdagangan Adil yang kini pada peringkat draf terakhir akan dibentangkan di Parlimen pada Jun depan.

Katanya, usul tersebut adalah untuk menggalakkan amalam perniagaan yang beretika dan sihat selain meletakkan semula rejim harga kawalan yang kini digunakan - BERNAMA

Sumber:
mSTAR

No comments: