Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Friday, June 26, 2009

Akhirnya tindakan Umno pecat PAS makan diri - Harakah

SIAPA sangka langkah Umno pimpinan Hussein Onn memecat PAS daripada Barisan Nasional (BN) pada 1978 akhirnya memberi kesan panjang kepada perpaduan Melayu dan Islam dalam negara hingga kini menghantui parti itu sendiri dan menyusahkan sebarang usaha kerjasama baru.

Sikap Umno tidak menghormati PAS pimpinan Asri Muda dalam menentukan kedudukan kerajaan BN negeri Kelantan pimpinan PAS ketika itu kini menunjukkan bahawa apa saja keputusan politik akan memberikan kesan panjang yang tidak dijangka pada masa akan datang.

Kini kesukaran Umno untuk mendapatkan kerjasama daripada PAS adalah hasil daripada tindakan Umno yang tidak cukup berwawasan ketika itu. Dengan campur tangan terhadap hal ehwal dalaman parti PAS, Umno meleraikan perpaduan Umno-PAS yang dirintis oleh Tun Razak Hussein dan Asri hingga kesannya sekarang ialah BN sendiri kehilangan sokongan di lima negeri.

Ketika BN berada di kemuncaknya dengan menguasai semua negeri di Malaysia, maka Umno pula memecahkan perpaduan Melayu-Islam dengan langkah pertamanya meretakkan hubungan antara kumpulan yang menyokong Asri dengan pihak Mohamad Nasir. Hasilnya PAS berpecah dengan menghasilkan sebuah parti serpihannya, Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa).

Akibatnya PAS kehilangan Kelantan tetapi bukannya kepada Berjasa yang menggantikannya dalam BN, tetapi Umno yang muncul sebagai pemimpin kepada kerajaan negeri Kelantan. Berjasa tidak muncul sebagai parti yang kuat seperti PAS. Maka Umno muncul bertambah gagah dalam BN.

Sebaliknya pada 1984, PAS bertambah pecah dengan muncul sebuah lagi parti serpihan iaitu Hizbul Muslimin Malysia (Hamim). Parti ini diterima masuk ke dalam BN walaupun dibantah oleh Berjasa.

Walaupun ada dua, iaitu Berjasa dan Hamim dalam BN, ia tidak dapat menggantikan kekuatan PAS, tetapi sebaliknya ia juga gagal mengimbangi Umno. Ketika ini Umno berasa jalannya ini adalah benar. Dengan memecahkan parti Islam tetapi akhirnya Asri sendiri menyertai Umno walaupun usahanya untuk membubarkan Hamim gagal.

Maka tidak lama kemudian, Umno sendiri mengalami perpecahan. Daripada kehancurannya, muncul Umno Baru pimpinan Mahathir Mohamad dan Parti Semangat 46 pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah. Walaupun Umno Baru muncul sebagai pengganti Umno untuk menerajui BN, Berjasa dan Hamim memilih untuk bersekutu dengan PAS dan Semangat 46, beserta untuk Kongres India Muslimin Malaysia (Kimma) menubuhkan Angkatan Perpaduan Ummah.

Menjelang pilihan raya umum tahun 1986, pihak yang mendukung perpaduan ummah hampir menang mengalahkan kumpulan yang banyak memecahkan perpaduan ummah. Angkatan Perpaduan Ummah dan Gagasan Rakyat hampir kalahkan BN.

Maka dalam menghadapi situasi ini, BN mengambil jalan untuk memecahkan Angkatan-Gagasan ini. Mereka menghantar wakil ke PAS supaya keluar daripada Angkatan-Gagasan, sebaliknya bekerjasama dengan Umno.

Kalau rancangan Angkatan-Perpaduan adalah membenarkan PAS menjadi ketua kerajaan negeri bagi Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis, maka BN juga mampu menawarkan perkara yang sama kepada PAS asalakan parti itu bekerjasama Umno.

Lagi pun digambarkan bahawa PAS yang Islami adalah lebih hampir dengan Umno, ketika itu di bawah pimpinan Mahathir dan Anwar Ibrahim, yang imejnya juga Islami, jauh berbeza daripada Semangat 46.

Tetapi janji adalah janji. Dalam detik-detik penting ini, PAS wajar beristiqamah dengan Semangat 46. Namun Semangat 46 ternyata yang tersilap dengan bersikap angkuh apabila berjaya menarik keluar Parti Bersatu Sabah (PBS) daripada BN. Maka Angkatan-Gagasan pun kecundang. Cumanya Angkatan pimpinan PAS berjaya menyapu bersih Kelantan.

Namun begitu, akhirnya Umno berjaya juga memecahkan Angkatan-Gagasan apabila Semangat 46 dibubarkan dan diserapkan ke dalam Umno Baru.

Kerja-kerja memecahkan parti orang lain akhirnya memakan diri. Pada tahun 1999, Umno sendiri yang berpecah dan serpihannya menubuhkan Parti Keadilan Nasional. Padahnya diterima oleh BN pada pilihan raya tahun 1999, apabila Terengganu menyertai Kelantan untuk menjadi negeri bukan BN.

Pada 1999, kemenangan PAS juga adalah hasil daripada perpaduan empat parti dalam Barisan Alternatif, iaitu PAS, Keadilan, DAP dan Parti Rakyat Malaysia (PRM). Tetapi jentera propaganda BN sentiasa berusaha untuk memecah-belahkan Barisan Alternatif. Ia berjaya di satu peringkat apabila DAP keluar daripada Barisan Alternatif.

Tetapi di pihak lain, gerakan perpaduan bergerak juga apabila Keadilan bergabung dengan PRM untuk menjadi Parti Keadilan Rakyat. Ia dan PAS mengukuhkan lagi Barisan Alternatif dengan Keadilan mempunyai jalinan kerjasama bersama DAP.

Umno dan Barisan Nasional berasa mereka berada di landasan betul apabila dalam pilihan raya tahun 2004, ia berjaya merampas Terengganu dan hampir menumbangkan kerajaan PAS Kelantan. Ketika itu, tidak ada sedikit pun cakap-cakap mengenai perpaduan. Sebaliknya, mereka berasa sokongan rakyat terhadap Umno dan BN telah pulih.

Tetapi setelah kerajaan negeri BN di Selangor dan Perak tumbang dalam pilihan raya umum 2008, tanpa tertangguh-tangguh usaha dilakukan untuk menarik keluar PAS daripada Barisan Alternatif. Maka gambarannya ialah muncul kerajaan PAS-Umno di Perak dan Selangor.

Tidakkah ada pertimbangan bahawa rakyat yang mengundi PAS di kedua-dua negeri itu adalah atas kerjasama PAS, KeADILan dan DAP? Kalau betul hendak diuji, bubarkan Dewan Undangan Negeri Perak di mana platformnya adalah Umno dan PAS bekerjasama dan bertanding. Akibatnya adalah PAS akan berpecah. Itulah yang dikehendaki Umno. - mks.

Harakah

No comments: