Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, June 2, 2009

Dr Mahathir: Internet berguna untuk menyatakan kebenaran - mStar

KUALA LUMPUR: Walaupun internet, khususnya blog, boleh diguna untuk menakutkan orang ramai dan menimbulkan panik, ia juga berguna untuk menyatakan kebenaran, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata pengetahuan yang boleh diperolehi melalui internet tidak terhad, tetapi seperti semua perkara yang boleh didapati oleh manusia, ilmu pengetahuan dan pemerolehannya boleh diguna untuk kebaikan atau keburukan.

"Sebagai contoh, blog boleh diguna untuk melakukan kejahatan, menakutkan orang ramai dan menimbulkan panik. SMS juga boleh diguna untuk tujuan sama.

"Tapi kita tahu betapa bergunanya ia untuk menyatakan kebenaran dan untuk individu menyuarakan pandangan dan perasaan mereka dengan bebas," katanya dalam ucapannya pada pelancaran OSDC.MY dan Open Source Industry Global Linkage di sini hari ini.

Tun Mahathir berkata ketika menjadi perdana menteri beliau diberitahu bahawa tidak boleh menyimpan rahsia dalam internet dan memandangkan kerajaan menggunakannya secara meluas, beliau telah mencadangkan negara perlu membangunkan sistem pengendaliannya sendiri.

Dr Mahathir berkata Korea Selatan mempunyai peratus paling tinggi rakyatnya yang menggunakan komputer dan telah melatih sejumlah besar jurutera IT (Teknologi Maklumat).

Beliau berkata di bawah dasar pandang ke timur, Malaysia kini mempunyai sejumlah golongan muda yang menuntut dalam bidang kejuruteraan di Korea.

Dr Mahathir berkata seorang daripada mereka baru-baru ini muncul pelajar terbaik walaupun terpaksa mengikuti kuliah dalam bahasa Korea, tetapi pelajar itu membaca buku teks dalam bahasa Inggeris.

"Bila saya tanya gadis yang menjadi pelajar terbaik itu, beliau mempunyai jawapan yang mudah, 'Malaysia Boleh'," katanya.BERNAMA

mStar

No comments: