Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, June 15, 2009

Khalid: PAS Tiada Niat SIS Diharamkan - TVA

PAS hari ini menjelaskan parti itu tidak berniat menggesa kerajaan bertindak tegas dengan Sisters In Islam (SIS) sehingga mengharamkan pertubuhan itu.
Yang Dipertua PAS Shah Alam, Khalid Samad berkata tanggapan itu berpunca daripada salah faham dan kegagalan pihaknya menggunakan istilah lebih tepat berhubung isu berkenaan.

"Saya akui wujud kesilapan... kesilapan menggunakan perkataan yang sesuai sebelum dihantar kepada PAS pusat (untuk diterima ke muktamar)," katanya selepas mesyuarat PAS Shah Alam pagi tadi.

Khalid menjelaskan, beliau telah menyedari kesilapan menggunakan perkataan yang "agak keras" dalam usul tersebut.

Usul PAS Shah Alam itu yang diterima tanpa bahas pada Muktamar Tahunan PAS Pusat ke- 55 minggu lalu menjadi kontroversi apabila banyak pihak mempertikaikan pendirian parti itu.

"Niat kami bukan meminta agensi kerajaan mengambil tindakan seperti mengharamkan, memenjarakan, menahan atau menangkap ahli-ahli SIS," kata beliau pada sidang media untuk menjelaskan keadaan sebenar di sebalik penerimaan usul berkenaan, di pejabatnya di sini sebentar tadi.

Sehubungan itu, katanya, beliau telah meminta Dewan Muslimat Shah Alam yang mengemukakan usul berkenaan supaya memperbaiki dengan menggunakan perkataan yang lebih lembut dari sudut "politik".

TVA

No comments: