Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Thursday, June 11, 2009

Kembara Bloggers Jalanan 2 - PerakExpress

Muzik adalah expressi diri. Aku bukan pemuzik…bukan seniman. Aku tak reti pun nak main gitar atau apa saja alat-alat muzik, tapi peminat muzik. Aku cuma pengguna…bukan pengeluar. Satu-satunya alat muzik yang aku pernah main ialah buluh lemang yang dikerat berlainan panjangnya…dan diketuk pada kayu ketika majlis berasik.

Ketung…ketung..ketung.

Anak-anak dara Orang Asli di Kuala Woh akan keluar..sorang-sorang dan berebutlah anak-anak jantan…ramai Melayu dari orang Asli ikut belakang. Berlenggang dalam bulatan. Masa tu pun Orang Asli tak pakai Barisan.

Aku tak tau sama ada muzik yang mengasyikkan atau pun kepala dah bengang..lepas kena todi yang di impot dari Tapah atau Tapah Road.

Tahun enam puluhan, merupakan kegemilangan muzik tanah air.Lagu La Aube nyanyian Kassim Selamat dan The Swallows berjaya mendapat tempat dalam carta hits Jerman! Malah The Swallows juga pernah mendapat undangan untuk menyanyi di Jerman.

P. Ramlee juga mendapat tempat di Holywood. Ismail Haron mendapat tempat di Australia. Kita berjaya mengeluarkan seniman bertaraf antarabangsa.

Kalau dilihat lagu-lagu tahun enampuluhan…rata-rata lagu-lagunya menggambarkan kegembiraan…suasana jiwang. Malaysia baru merdeka tahun 1957 dan suasana kegembiraan itu terbawa-bawa ke tahun enampuluhan. Malah lagu Baju Hijau nyanyian Sanisah Huri menjadi top-hits. Kegembiraan menghasilkan kreativiti dan kreativiti membawa kegemilangan.

Tetapi kegemilangan seni tahun enampuluhan merudum ditahun tujuhpuluhan. Kemerosotan ini ada kaitan dengan politik negara.

Keganasan 13 Mei menyebabkan negara diperintah dibawah Mageran. Dan berakhir dengan penubuhan Barisan Nasional yang turut disertai oleh Pas pada tahun 1974. Dan diantara tugas-tugas Pas ialah menjaga moral dan ‘kesucian’ ugama dan umat Islam. Maka banyak lah yang tak boleh.

Di Lembaga Penapis Filem Malaysia (LPFM) ada seorang wakil dari Pas yang jadi Tok Mudim. Bila ada adegan bercium…potong. Tapi kalau adegan tersebut merupakan adegan bercium antara suami isteri…tak apa. Muzik-muzik pop dikontrol dan sebahagian daripada masalah pada masa itu ialah tidak ada satu garis panduan yang jelas. Banyak garis panduan bergantung kepada pendapat ustaz-ustaz yang memberikan pendapat mengikut tafsiran masing-masing.

Apabila seni dikontrol,anak muda memberontak. Maka bermulalah kegemilangan rock. Lagu-lagu rock sebahagian besarnya adalah lagu-lagu pemberontakan dan penentangan. Lagu-lagu rakyat yang tertindas…lagu-lagu kemanusiaan. Dan irama rock adalah irama revolusi. (Ini bukan kajian ulama muzik tapi berdasarkan pengalaman dan pengamatan.)

Dari irama pop dan rock n roll, anak muda mula meminati rock walaupun lagu-lagu rock jarang kedengaran diradio. Anak muda mencari alternatif dan mesin-mesin juke box menjadi kiblat.

Tahun tujuh puluhan juga terkenal dengan demonstrasi jalanan. Demonstrasi juga merupakan satu cabang untuk menzahirkan dhomir rakyat. Kebanyakan mereka yang menyertai demonstrasi pada masa itu adalah rockers. Tak percaya tanya Hishamudin Rais, Raja Petra.

Deep Purple merakamkan album mereka pada tahun 1971, dengan lagu hit..Smoke on the Water, Highway Star,Space Truckin..dan menjadi hits di Malaysia 2-3 tahun kemudian. Tahun 1974, demonstrasi Baling berlaku. Apa kaitan rock dengan demo? Fikir lah sendiri.

TunRazak meliberalisasikan muzik dan cabang-cabang seni yang lain..dan hasil daripada kebebasan ini terlahirlah filem Melayu pertama dalam bentuk warna…Keluarga Si Comat. Berikutnya…semakin bertambah filem-filem Melayu yang diminati. Muzik pula kembali kepada muzik kasih sayang…muzik jiwang. Lahirlah Sharifah Aini, Alleycats, Carefree..semuanya menyanyikan lagu-lagu gembira. Rock mula ditinggalkan…hanya hardcore saja yang kekal meminati rock.

Bagi aku yang sudah sebati dengan rock…mula beralih kepada blues. Eric Clapton, Gary Moore, BB King, Janis Joplin.

Apabila Mahathir mengambil alih pemerintahan…Anwar ikut serta. Dan Anwar cuba menerapkan nilai-nilai Islam kedalam semua peringkat. Dan kedua-dua pemimpin in bukanlah orang yang meminati seni. Mahathir terlalu obses dengan duit dan Anwar obses dengan Islam. Seni dan hiburan tidak mendapat tempat dikalangan mereka. Cetak rompak berleluasa tetapi tidak mendapat perhatian dari pihak berkuasa.

Anak muda kembali memberontak. Lagu-lagu rock kembali menjadi kegilaan, tambahan pula dengan populariti Scorpion dengan album hits mereka ..Blackout.

Kaki-kaki jiwang pula beralih kepada Lionel Ritchie, Michael Jackson, Madonna dan Boy George..aauww!! Ini generasi Hishamudin Tun Hussein.

Dan dalam tahun 90an, persaingan diantara Pas dan Umno untuk menjadi siapa yang lebih islamik telah menyebabkan anak-anak muda yang berjiwa memberontak telah bergerak dibawah tanah. Macam-macam istilah diberikan kepada mereka…underground, punk, black metal…dan pada tahun 1998, ruang untuk mereka menunjuk perasaan terbuka dan merekalah yang menjadi para reformis tegar..yang sanggup berdemonstrasi…dipukul dan disembur dengan air asid.

Muzik adalah expressi emosi dan demonstrasi juga adalah expressi emosi.

Rockers adalah reformis…dan reformis berjuang bukan untuk pangkat dan jawatan. Apa yang dimahukan hanyalah kebebasan untuk berkarya..kebebasan untuk berexpressi. Demonstrasi tahun 98 adalah perjuangan rockers untuk kebebasan. Tetapi matlamat itu tidak kesampaian secara keseluruhan. Rockers yang menyokong Barisan Alternatif, dengan harapan BA akan memberikan ruang kebebasan kepada mereka tetapi apabila BA berkuasa, ruang untuk mereka disempitkan.

Semakin banyak benda-benda remeh yang diharamkan. Anak muda hanya dihidangkan dengan nasyid, nasyid, nasyid. Manakala rockers yang membantu menaikkan BA dipandang hina. Akhirnya BA lingkup apabila rockers beralih angin.

Tahun 2008, rockers memberikan peluang kedua kepada BA, dan dengan kelemahan UBN, BA menang cemerlang. Tetapi selepas menang…perangai lama kembali berulang. Konsert rock dihalang. Rockers dianggap tidak bermoral…tidak beriman. Seniman-seniman dipandang rendah dan tiada siapa yang memperdulikan mereka.

Tetapi rockers a.k.a reformis ini bukanlah golongan yang mahu menuntut jawatan atau pangkat. Mereka tidak menuntut jawatan Menteri Besar, tidak menuntut jawatan EXCO atau pun YDP MPSP. Apa yang mereka mahukan hanyalah ruang kebebasan. Apakah itu cukup sukar untuk disediakan?

Rockers/reformis ini kini sudah mempunyai satu lagi ruang untuk mengekspressi diri…Blog. Bukan disediakan oleh Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional tetapi diperolehi melalui revolusi teknologi.

Dan rockers a.k.a reformis a.k.a bloggers ini sudah kembali merapatkan diri untuk berjuang demi kebebasan. Dan mereka tidak peduli..BN atau PR. Bagi rockers/reformis ini, perjuangan menuntut kebebasan akan diteruskan dan siapa yang menghalang atau menekan mereka…mungkin akan tersungkur.

PerakExpress

No comments: