Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, June 3, 2009

Selangor Kaji Semula Pemberian Lesen Pusat Siber - TVA

Kerajaan negeri Selangor akan mengkaji semula pemberian lesen pusat siber oleh pihak berkuasa tempatan untuk membendung gejala maksiat seperti permainan judi di pusat-pusat sedemikian.

Sehubungan itu, Menteri Besar, Tan Sri Abd Khalid Ibrahim turut menolak permintaan untuk melanjutkan tempoh operasi pusat siber dari 12 tengah malam kepada 3 pagi.

"Saya ingat buat masa ini kerajaan negeri belum mengubah apa-apa pendirian tentang memanjangkan masa perniagaan. Ini adalah disebabkan kerajaan juga mendapat cadangan pemerhatian daripada ahli-ahli majlis yang mengatakan masalah social juga kita hadapi dan terdapat juga siber café yang tidak memberi kebaikan kepada anak-anak muda," katanya.

Tan Sri Khalid membangkitkan masalah sosial, termasuk maksiat di pusat siber pada dialog bersama pemilik pusat siber di Bangunan Annex, Shah Alam petang tadi.

Perjumpaan ini turut dihadiri wakil PBT, ahli-ahli majlis PBT dan wakil persatuan penduduk.

Tan Sri Khalid mendedahkan kira-kira 60 peratus daripada pusat siber di Selangor tidak mempunyai lesen dan menyalahguna premis mereka untuk aktiviti maksiat seperti permainan video judi.

Pengunjung utama ke pusat-pusat ini adalah remaja dan pelajar.

Tan sri Khalid memberi tempoh sebulan kepada penguasa tempatan dan pemilik siber café untuk mencari pendekatan bagi menangani masalah sosial yang bercambah daripada premis terbabit.

"Kita akan membuat kajian dan hasil daripada kajian kita akan buat kepuusan sama ada kita boleh menimbangkan permintaan pengusaha dan juga mencari jalan bagaimana masalah social terutama pemilik-pemilik siber yang tidak mempunyai lessen dapat kita kurangkan dan kita hapuskan," tambah beliau.

Tan Sri Khalid berkata, kerajaan juga akan membuat kajian terhadap keperluan siber café mengikut permintaan penduduk di kawasan Bandar dan di luar Bandar.

TVA

No comments: