Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Monday, June 29, 2009

Permohonan Nizar Untuk Sidang 11 Hakim Ditolak...Tanpa Sebab - TVA

Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Menteri Besar Perak Nizar Jamaluddin yang memohon supaya rayuan beliau didengar di hadapan sidang 11 hakim.

Mahkamah Persekutuan bagaimanapun tidak memberi alasan mengapa sidang 11 hakim tidak dapat diadakan, kata peguam Leong Cheok Keng.

"Tiada sebab atau penjelasan diberikan mengapa permohonan kami ditolak," kata Leong.

Mahkamah Persekutuan menetapkan kes rayuan Nizar akan didengarkan di hadapan sidang lima hakim.

"Ini adalah tempat terakhir untuk rayuan klien kami. Jika permohonan Nizar nanti juga ditolak oleh sidang lima hakim, maka tamatlah litigasi klien kami," kata Leong.

Nizar memfailkan rayuan ke Mahkamah Persekutuan bagi menentukan samada beliau atau Zambry Abdul Kadir adalah menteri besar yang sah.

Permohonan ini dibuat selepas Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan Nizar sebagai Menteri Besar yang sah.

Leong menjelaskan sidang 11 hakim adalah penting bagi menyakinkan rakyat bahawa sistem kehakiman negara tidak mengamalkan amalan berat sebelah, selain memastikan prosiding mahkamah yang bebas.

"Penolakan ini amat mendukacitakan kepada semua rakyat Malaysia yang percaya kepada konsep kehakiman yang adil dan saksama," kata leong.

"Selagi ada unsur-unsur yang menampakkan amalan berat-sebelah, rakyat tidak akan menerima keputusan mahkamah tertinggi di negara ini sebagai keputusan muktamad," kata leong.

TVA

2 comments:

Anonymous said...

hai tok nizar...sampai 11 hakim sekali!!!kenapa tak percaya akan penghakiman dimalaysia?

HaHs said...

Bkn x percaya,
tp takut hakim jenis :
Correct, correct, correct!
takpun
Hakim Hacks
takpun
Hakim Mee Segera!
Kalo ramai kan bagus!
Unsur utk khianat atau manipulasi tiada. Jd org tak boleh burukkan BN. Betul x?
Bagus utk PR dan BN
X bagus utk Najib dan
Altantuya!!