Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, June 3, 2009

PAS benarkan semua media membuat liputan Muktamar parti - TVA

SHAH ALAM: Berlainan dengan pendekatan UMNO, PAS tidak akan menyekat mana-mana media untuk membuat liputan sepanjang Muktamar parti itu yang bermula Jumaat ini.

Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Mohamad Ali berkata, parti itu tidak pernah mengadakan sekatan kepada media termasuk media kerajaan dalam membuat liputan.

"Tahun demi tahun, kita tidak pernah menyekat mana-mana media.

"Bagaimanapun, kita harap liputan yang dilakukan adalah profesional, tidak berat sebelah dan tidak mengambil kesempatan untuk mengutuk mana-mana pihak," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas sama ada parti itu mengenakan sekatan terhadap mana-mana media pada Muktamar Tahunannya ke-55 yang akan berlangsung selama tiga hari bermula Jumaat ini di Stadium Malawati, di sini.

UMNO awal tahun ini menyekat beberapa organisasi media seperti Malaysiakin, The Malaysian Insider, Siasah, Merdeka Review, and The Nut Graph, untuk membuat liputan pada Perhimpunan Agung parti itu.

Pengharaman itu atas alasan kononnya organisasi berkenaan, yang merupakan portal berita Internet tidak memberikan laporan adil.

Organisasi terbabit menafikan dakwaan UMNO itu dan telah menyifatkan larangan berkenaan sebagai memperlekehkan jaminan Najib bahawa pentadbiran beliau mendokong kebebasan media.

Selain Muktamar Pusat, Dewan Ulama, Pemuda dan Muslimat juga akan mengadakan Muktamarnya pada Khamis ini.

Muktamar tahun ini juga menyaksikan pemilihan bagi jawatan-jawatan tertinggi dalam parti.


TVA

No comments: