Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Tuesday, July 14, 2009

Pendakwaraya UK: Pertuduhan Tidak Boleh Atas Bukti DNA Semata-mata - TVA

Pihak pendakwaraya di United Kingdom tidak akan membawa pertuduhan terhadap seseorang semata-mata atas bukti DNA tanpa disokong oleh bukti lain yang kukuh, kata seorang pendakwaraya kanan negara itu.C Max Madurai berkata ini kerana bukti DNA mempunyai risiko tersendiri, dan jika diterima bulat-bulat tanpa bukti sokongan, boleh menyebabkan seseorang dituduh atas jenayah yang tidak dilakukan olehnya.
"Dasar Perkhidmatan Pendakwaraya Awam, CPS Britain ialah pendakwaan tidak boleh dimulakan berlandaskan padanan DNA semata-mata. Ini kerana bukti DNA itu sendiri terdedah kepada pelbagai risiko dan oleh itu harus disokong dengan bukti-bukti lain yang kukuh bagi menyokong pertuduhan," beliau memberitahu Suara Keadilan.

Madurai berkata demikian apabila diminta mengulas langkah pendakwaraya di Malaysia membawa pertuduhan liwat yang banyak berpaksi kepada bukti DNA, terhadap Anwar Ibrahim.

Pihak pendakwaraya di Malaysia ghairah membawa pertuduhan itu sungguhpun laporan Hospital Kuala Lumpur dan Hospital Pusrawi mendapati tidak ada bukti klinikal untuk menyokong dakwaan pengadu, Saiful Bukhari Azlan kononnya beliau diliwat. Peguam-peguam Anwar dijangka mencabar bukti DNA terhadap Anwar yang menurut mereka amat dipertikaian serta tidak disokong oleh sebarang keterangan atau bukti yang kukuh.

Madurai mengaku bahawa dalam sebarang kes seksual, laporan perubatan mangsa amat penting dalam kes-kes di Britain untuk membuktikan berlakunya sesuatu jenayah.

Merujuk kepada bukti DNA, Madurai yang telah berkhidmat lebih lima tahun sebagai pendakwaraya, menjelaskan data bank DNA United Kingdom adalah antara yang termoden di dunia, namun ia tidak kalis daripada membuat padanan DNA yang tersasar kerana mengendalikan begitu banyak sampel DNA setiap tahun.

Bank DNA itu dikatakan mempunyai sampel DNA daripada lebih 5 juta individu.

Ditanya mengenai bahaya membawa pertuduhan berasaskan bukti DNA semata-mata, Madurai merujuk pada kes-kes di mana bukti DNA tidak dapat menjelaskan hakikat bahawa suspek tidak mungkin melakukan sesuatu jenayah kerana keadaan tertentu.

Beliau merujuk kepada kes seorang bernama Raymond Easton yang dikaitkan dengan kejadian pecah rumah 200km dari rumahnya. Walaupun polis mempunyai bukti DNA, namun Easton tidak mungkin melakukan jenayah itu kerana dua sebab utama: (1) beberapa ahli keluarganya mengesahkan beliau berada di rumah ketika kejadian itu dan (2) beliau mengidap penyakit Parkinson yang kronik yang tidak membenarkannya memandu, memakai baju atau berjalan lebih 10 meter tanpa bantuan.

"Walau bagaimanapun Easton telah ditahan polis selama beberapa jam. Pihak polis mengambil tiga bulan lagi untuk menggugurkan tuduhan pecah rumah terhadap beliau. Ini jelas menunjukkan jika tidak ada bukti kukuh lain yang membersihkan beliau daripada melakukan jenayah berkenaan, sudah tentu beliau telah diheret ke mahkamah untuk menghadapi pertuduhan yang tidak adil," kata Madurai.

Justeru, kata Madurai, amat penting untuk pendakwaraya mempunyai bukti kukuh selain bukti DNA bagi memastikan keadilan untuk seseorang dalam membawa pertuduhan terhadapnya.

TVA

No comments: