Aktiviti

Akan Dikemaskini dari Semasa ke Semasa...

Wednesday, July 29, 2009

Chua: PM M'sia terlalu berkuasa - Malaysiakini

Bekas menteri kesihatan, Datuk Chua Jui Meng - pemimpin BN paling kanan yang melompat menyertai Pakatan Rakyat - berkata perdana menteri negara ini terlalu berkuasa.

Katanya, perdana menteri mempunyai terlalu banyak kuasa ke atas institusi dan parlimen.

Oleh itu, katanya, sudah tiba masanya - jika Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri - bagi beliau mengurangkan kuasa-kuasa tersebut dan memulangkannya kepada rakyat.

Bekas naib presiden MCA itu - yang dua kali gagal merebut jawatan presiden - keluar dari parti itu untuk menyertai PKR dua minggu lalu.

Chua yang merupakan menteri kesihatan paling lama - sembilan tahun semuanya - bercakap dengan Malaysiakini minggu lalu di kediamannya di Bukit Damansara.

Katanya, walaupun telah meninggalkan MCA, tetapi beliau masih merupakan kawan baik kepada presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat.

"Saya rasa beliau adalah seorang yang buat apa yang dia cakap, dan cakap apa yang dia buat, seorang yang lurus, saya suka orang macam ini," kata Chua yang pernah menjadi ahli Parlimen Bakri di Johor, selama empat penggal.

Chua juga membayangkan bahawa Soi Lek mendapat sokongan Umno.

"Saya telah nyatakan dengan jelas dalam ucapan saya di mesyuarat bahagian bahawa pada hari ini, terdapat dua MCA - satu dipilih oleh perwakilan, dan satu lagi oleh kuasa luar.

"Saya lihat Soi Lek menggunakan kedudukannya untuk mengumpul kekuatan, jadi terdapat dua MCA, anda tidak dapat lari daripadanya. Tanyalah orang ramai, mereka akan beritahu bahawa ada dua MCA, bukan buatan Tee Keat, tetapi oleh kuasa luar," katanya.

Malaysiakini

No comments: